fredag är knäböj, vecka 1

en fin dag, även idag. försovning, även idag. gympasset kunde genomföras som planerat, dock. det gäller att prioritera. förmiddagens presentation blev lättare att sno ihop än jag trodde, mest för att förarbetet gjordes grundligt igår.

ibland funderar jag på om jag är en stor apa eller en liten apa. klart är i alla fall att det passar mig bra att lyfta fyra dagar i veckan. sedan jag till sist kom på att jag nog behövde lyfta saker för att bli åtminstone okej stark, runt 2008, har jag jamsat runt en del. men det blir en separat post.

uppvärmning

cykling. sträckan uppmättes till 6.41 km och tog 20.09 minuter. snitthastighet på 19.07 km/h. skyller på den massiva oturen med rödljus just idag. oavsett vilket var det väldigt skönt att cykla. frihetskänslan är stor.  väl på gymmet blev det air squats. drog ut lite muskler, mjukade upp leder.

tömde huvudet, laddade squat racket och körde.

huvudlyft

knäböj. formen är 5/5/5+.

  1. 5x 90.0 kg
  2. 5x 102.5 kg
  3. 8x 115.0 kg

beräknat 1RM på sista setet blev 145.66 kg. jag tror att jag har en eller två böj till i kroppen. låren kändes lite idag, antagligen för att jag haft en högre cykelfrekvens den här veckan än vad jag haft på länge. med lite mer tillvänjning, eller vila, tror jag på 10 reps.

formen var väl inte heller helt klockren rakt igenom. jag kände en grej, försökte korrigera och upplevde att det skar sig på annan plats. helgen kommer erbjuda reflektionstid.

assistanslyft

mer knäböj, men nu fullständiga med röv mot vad. 60 % av 1RM = 87.5 kg

  1. 10x 87.5 kg
  2. 10x 87.5 kg
  3. 10x 87.5 kg
  4. 10x 87.5 kg
  5. 10x 87.5 kg

det sved ganska bra i sista setet, men så har jag också äntligen jobbat in en nivå på 60 % av det beräknade 1RM.

liggande lårcurl

  1. 10x 45.0 kg
  2. 10x 45.0 kg
  3. 10x 45.0 kg
  4. 10x 45.0 kg
  5. 10x 45.0 kg

här tyckte jag att det gick riktigt bra idag.

valde att utesluta clean den här träningscykeln. eftersom knäna känns mer stabila när jag lägger tid på lårcurlen tänkte jag satsa där de kommande veckorna. har fortfarande någon vision om att jag ska ta hjälp av en viss kunnig person på teknikbiten. målet är så klart att dra kroppsvikten i snatch och 1.5x kroppsvikt i c&j. oklart när resan egentligen börjar bara.

om några timmar cykel hem igen och bara en arbetsdag kvar den här veckan.

6 September 2013

6 September 2013

Detta inlägg publicerades i squat och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar