torsdagslyftet vecka 1

började dagen starkt med att försova mig en timme. blev en tunn frukost av tidsskäl, men faktiskt har jag försökt minska frukostarna lite den här veckan. istället för att mula i mig ohämmat siktar jag på att äta mer precis efter träningen. en enda sak talar egentligen emot det, och det är att jag måste bära med mig så mycket packning på morgonen. känns som en campingtur.

idag är det jättefint väder, så jag såg ingen anledning att inte ta cykeln. igår, onsdag/vilodag, åkte jag buss och tog några kortare promenader (cirka 5×20 minuter). runkeeper säger 6.41 km  på 18:39 med snitthastighet 20.61 km/h. hade lite mer otur med rödljusen idag, men så länge jag är under 20 minuter i totaltid är jag så pass mycket snabbare än bussen att det verkligen är värt att cykla. plus att det är rätt trevligt.

har ätit och sovit rätt bra den här veckan. kände mig inte helt fräsch, men tänker att jag precis latat mig ohämmat en hel vecka och att det är nån slags mental grej.

uppvärmning

cykling. sedan lätta femmor i bänkpressen (20 kg, 30 kg, 40 kg, 47.5 kg [la vida loca]).

drog ut handleder och underarmar. mjukade upp axlarna. tänkte igenom huvudlyftet. ville använda handlederna bättre, och få lite mer driv med benen.

huvudlyft

bänkpress. några kg tyngre den här cykeln. formen är även här på 5/5/5+. ville helst knäcka programmet för att känna mig extra laddad inför arbetsdagen. att försova mig och skriva den här bloggposten innebär att jag måste ta i lite extra sen.

  1. 5x 57.5 kg
  2. 5x 67.5 kg
  3. 9x 75.0 kg

sista repen på tredje setet var inte att leka med. fick gå genom elden för att inte vingla med stången och kunna låsa ut armarna i sträckt läge. men, så fint det kändes efteråt.

assistanslyft

har lite smygande gått ifrån armhävningarna till att göra mer bänkpress. tänkte hålla så den här cykeln och sedan utvärdera. jag ser det som ett bra tillfälle att träna teknik OCH stimulera hypertrofi.

bänkpress, 60 % av beräknat 1RM på huvudlyftet

  1. 10x 60.0 kg (10x 50.0 kg)
  2. 10x 60.0 kg (10x 50.0 kg)
  3. 10x 60.0 kg (10x 50.0 kg)
  4. 10x 60.0 kg (10x 50.0 kg)
  5. 10x 60.0 kg (10x 50.0 kg)

det var lite skapligt tungt det här också. höjde alltså med 10 kg från förra cykeln. tror det kan vara bra. ska utvärdera efter cykelns slut.

kroc rows. ordinarie jobbgymmet har bara såna här stora plasthantlar med vikter i intervall om två kg. blev alltså tvungen att höja även om jag inte tänkt det.

  1. 15x 36.0 kg (15x 35.0 kg)
  2. 15x 36.0 kg (15x 35.0 kg)
  3. 15x 36.0 kg (15x 35.0 kg)
  4. 15x 36.0 kg (15x 35.0 kg)
  5. 16x 36.0 kg (15x 35.0 kg)

de första seten var lite slitigare att få ihop. bet ihop och samlade reps. kunde söka mig uppåt på sista setet där jag tog 16 reps. jakten på 20 har börjat på allvar, även om det är lång väg att gå.

formen har sakta med säkert förbättrats. inte jättemycket rent estetiskt, men det kommer. utan att försöka börjar jag krypa nedåt på vågen. får se hur det ser ut till årsskiftet.

5 September 2013

Det här inlägget postades i bänk och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

