w2d1 – skönt med lätta reps, allt gör ont

åter i rutinen. tog cykeln till gymmet idag, eftersom jag har förmånen att vara placerad på det närliggande sjukhuset fram till början av juni. solen skiner, himlen är klarblå och inatt sov en av katterna tryckt mot mig. det var fint. inte riktigt lika fint för min sambo, eftersom jag tydligen snarkade något fruktansvärt.

kroppen är lite öm efter förra veckans insatser i bänkpress och marklyft, men det är okej. satte låga förväntningar på prestation idag. kände tillförsikt eftersom det är en lättare vecka som börjar idag.

på gymmet var det idag en kille som hade fat gripz och marklyfte. han tog i bra, och 80 kg kan vara väldigt tungt med tjocka grepp. tänkte på hur jobbigt jag tycker att det är och funderade på att säga något uppmuntrande. avstod.

idag ska jag ha tre timmars föreläsning/seminarium om idrottsnutrition. ser fram emot informativt innehåll. valbara moment i utbildningen känns som väl spenderad tid. nu kommer jag nämligen få träffa många från riksidrottsförbundet, välkända fysiologer och elitidrottare. det kan bara bli bra.

…och där såg jag en svensk crossfit-profil, tillika läkare, som knallade in genom entrén. möjligheterna med det här yrket är obegränsade.

huvudlyft

militärpress på formen 5 / 5 / 5+. efter uppvärmning:

  1. 5x 46 kg
  2. 5x 53.5 kg
  3. 7x 60 kg

inga joker sets när schemat säger 5+. övervägde att gå på en åttonde repetition, men så fort jag började tänka blev jag lat och gav mig. blev ändå relativt tillfreds. mitt bästa antal reps på 60 kg är åtta stycken, vilket jag gjorde efter en veckas vilande och ätande. nu var jag istället lite mosad i armar och axlar. bedömer att det bådar gott inför kommande träningspass.

assistanslyft

idag blev det en mindre mängd volym. dels för att jag gömmer mig bakom att det är ”en lätt vecka” och dels för att jag var trött i kroppen. satsar på att vila mig i form!

bänkpress (supersettat med 300 bandövningar):

  1. 10x 65 kg
  2. 10x 65 kg
  3. 10x 65 kg
  4. 10x 65 kg
  5. 10x 65 kg

tänkte pause bench här, så jag stannade vad jag bedömde var en sekund på bröstet i varje repetition.

vidare med latsdrag (vertikala grepp):

  1. 10x 85 kg
  2. 10x 85 kg
  3. 10x 80 kg
  4. 10x 75 kg
  5. 10x 75 kg

det blev, återigen, tungt väldigt fort. kände mig stark i första setet. sedan kraftigt utför. 🙂

Det här inlägget postades i militärpress och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

