w1d4 – squat och lite marklyft

idag hade jag sällskap av ena brorsan till gymmet. det fina med att familjen finns på olika ställen är att det är större chans att träffa på dem om jag åker någonstans.

på dagens program stod squat. när vi kom till rummet where the magic happens stod en curl bro i det som fick gälla för squat rack. killen avslutade med att göra någon sorts rack pull med straps innan han, mycket artigt, lämnade över stången.

målsättningen var att squatta enligt plan och att brorsan skulle testa att marklyfta med bälte. han är en atlet (läs: han får lön för att utöva sin idrott) men han är inte nödvändigtvis absolut starkare i squat och marklyft än vad jag är. däremot är hans wilks score mycket högre eftersom hans fysiska form är stenhård jämfört med min halvdegiga.

huvudlyft

knäböj på formen 3 / 3 / 3+. efter uppvärmning:

  1. 3x 110 kg
  2. 3x 125 kg
  3. 10x 140 kg

två fel upptäcktes. dels hade jag inte med mig mina 2x 0.5 kg och dels borde det varit 142.5 kg i tredje arbetssetet. nåväl, vidare med joker sets och tripplar:

  1. 3x 140 kg
  2. 3x 145 kg
  3. 3x 145 kg
  4. 3x 150 kg
  5. 3x 150 kg
  6. 3x 155 kg
  7. 3x 155 kg

helt okej. tiden gick väldigt fort och vi behövde skynda på.

assistanslyft

jag gjorde situps halvhängande i en ställning och ryggresningar i en annan ställning mellan mina set knäböj. det viktiga för dagen var singlar i marklyft och se hur dagsformen låg (mest för brorsans del, men jag hängde så klart på av ren tävlingsinstinkt).

  1. 1x 100 kg
  2. 1x 140 kg
  3. 1x 160 kg
  4. 1x 170 kg
  5. 1x 180 kg
  6. 1x 190 kg
  7. 1x 202.5 kg
  8. 1x 205 kg

det kändes väldigt lätt idag. överraskande lätt, med tanke på att vi hade squattat en stund. på det här gymmet var det okej att använda talk, så greppet var inte genomdränkt med svett vilket annars är det vanliga problemet. 202.5 kg gick upp lika lätt som en hiss. på 205 kg var ryggen inte som den borde, men lyftet genomfördes relativt raskt och utan några som helst obehag.

ergo, nytt PR i marklyft (205 kg ~ 452 lbs). woho!

Det här inlägget postades i squat och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till w1d4 – squat och lite marklyft

  1. jaysun1971 skriver:

    Awesome job on the marklyft! So, was your brother working out with you? 155kg x3 squat is good too. I don’t need to see a video. It’s all good.

    • lyftapajobbet skriver:

      my brother stopped at 180 kg in the deadlifts. other than that, yes. everything turns into a friendly (sort of, he tried to guillotine me and I armbarred him on the floor) competition when we’re lifting together.

  2. jaysun1971 skriver:

    Got it. I understand 85% of the post due to the inefficiencies of Google translator.

Kommentera

