kom med något nytt

den som händelsevis läst tidigare poster vet att jag frikostigt strösslar med länkar till elitefts. det gör jag för att de är, enligt min ringa mening, bäst. och om inte bäst så åtminstone riktigt bra.

dave tate, big boss på elitefts, skrev nyligen en artikel som heter ”6 new ways to increase strength”. han börjar med att, helt riktigt, slå ned på tendensen att rapa upp samma saker om och om igen.

I’m not going to write any more articles on strength training.

At least not stuff that’s been covered a thousand times before. It’s a waste of my time, and yours. The industry is full of guys trying to make a name by parroting good advice discovered by real experts years ago. And even though I’ve been accused of being a strength expert myself, I’m done writing about it.

även i media på svenska gapas det friskt om basövningar (exempel på trams finns här och här). även om det är viktigt att välja övningar som passar ditt syfte finns ytterligare några saker att hålla i tanken. jag tänkte ge några personliga (och egentligen helt överflödiga) tankar kring de punkter tate tar upp.

ordentlig teknik

Your technique must always match your goal. It should show in how you perform the exercise, and even why you chose that exercise to begin with.

A bodybuilder performing a bench press should try to minimize leg drive, so his chest does the work — because his end goal is bigger pectorals. A powerlifter on the other hand would try to recruit as much leg drive as he can, basically turning the bench press into a whole body exercise, as this will allow the most weight to be lifted — the end goal in powerlifting.

det här jobbar jag med hela tiden: att förstå korrekt teknik kring de lyft jag gör. lite lurigare när jag lyfter helt på egen hand med en akademisk approach (läs: artiklar och böcker som coachinstrument). allt i sinom tid, dock. när vissa saker har klaffat för mig, teknikmässigt, har jag känt stor utdelning. ett exempel är militärpressen där jag bara blev svagare trots att jag tog i som ett as.

dock, när jag justerade mitt utförande något och tog tag i mitt axelproblem (med bandövningar) blev allting plötsligt sakta bättre. vilket osökt för oss in på…

känn din kropp

This refers to having spatial and kinetic awareness and knowing your recovery threshold. Specifically, how hard you can push an exercise and still make progress.

att bara addera volym rakt av har inte fungerat för mig. men när jag tänkte om (med hjälp från andra, så klart) började vikterna öka och smärtan minska. win win.

tänk först. gör sen.

styrka och snabbhet

explosivitet kontra seghet (grinding). jag går direkt in i grinder-kategorin, mest för att jag inte är särskilt explosiv. lyckligtvis erbjuder tate själslig lindring här:

You need to figure out what kind of lifter you are – are you a grinder (strong) or a smoker (explosive)? A smoker will crush a weight, add 20 pounds and then get completely pasted.

jag försöker bli mera explosiv, särskilt i marklyftet. vi får se hur det artar sig över tid.

att komma över rädsla

jag tycker det är lätt att bli nervös när belastningen kryper uppåt. ibland sätter jag lyftet, ibland tappar jag sugen halvvägs.

The trick is learning to embrace that fear, to use it to drive more weight and not turtle under the pressure.

att det är skillnad från rädsla och respekt är jag med på generellt. att få till den typen av mind set när det väl gäller är inte alltid lika lätt. genom att aktivt hålla på med visualisering av saker tycker jag att det blir lättare att möta läskiga saker. tidigare, när jag försökte lära mig brottas på riktigt, körde jag sekvenser i huvudet inför varje pass. föreställde mig hur jag satte de saker som jag behövde träna mer på. utdelningen var ingen vm-titel men jag blev bättre eftersom det hjälpte mig att identifiera mina svagheter.

ha en flexibel plan

när vikterna känns lätta, ös på. när det är tungt, se till att träffa din lägsta acceptabla nivå. jag försöker göra det här med joker sets, men fortfarande inom ramen för programmet. autoreglering at its finest, men i händerna på en nybörjare.

förstå dina svagheter

None of these issues — technique, tightness, and rep speed — can be fixed by just adding another remedial exercise. And none are easily spotted, even by live experts — something to consider the next time someone offers “weak point diagnosis” after watching two reps on YouTube.

det här är något där jag precis börjat skrapa på ytan. att verkligen förstå varför saker inte fungerar är en storhet. därtill kommer en kanske lika stor utmaning i att rätta till det skeva.

när jag bara lade till fler och fler övningar för militärpressandet gick jag bakåt. när jag funderade, tog bort och flyttade om i schemat såg jag resultat. tack ni som gav mig feedback där.

Det här inlägget postades i omkring och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

