om styrkekvoter

ett sätt att räkna ut sin styrkenivå är att titta på hur de olika lyften förhåller sig till varandra (ett annat är att använda wilks score). styrkelabbet skrev om just detta för en månad sedan, och jag funderade kring hur mitt lyftande ser ut med avseende på detta.

utifrån de män (den grupp jag ändå får anse mig tillhöra) som vunnit SM i styrkelyft 2013/2014 ser kvoterna, rent statistiskt ut såhär:

bänk 1.00 : knäböj 1.47 : marklyft 1.67

för egen del är kvoterna fördelade såhär (för absoluta vikter, se highs):

bänk 1.00 : knäböj 1.58 : marklyft 1.86

det är känt att jag är svagare i bänkpressen. här blev det tämligen uppenbart, relativt SM-vinnarna. men hur ser det ut jämfört med SM-vinnande kvinnor 2013/2014?

bänk 1.00 : knäböj 1.63 : marklyft 1.95

här kan vi se att jag, utifrån den här beräkningsmodellen, ligger närmare kvinnor som grupp än män som grupp. något som styrkelabbet inte gjort, men väl noterat, är att siffrorna inte tar hänsyn till viktklass. därtill är underlaget än så länge för tunt.

således: jag gör rätt i att tänka mycket på min bänkpress för att nå detta gyllene förhållande mellan lyften. avslutar med det alltid lika tröstande citatet

Det är min personliga uppfattning, och även en ganska vanlig spekulation, att en person med korta armar och ben (i synnerhet lårben och överarm) i förhållande till bålen har en fördel i bänkpress och knäböj, medan en person med långa armar och ben i förhållande till bålen har en fördel i marklyft.

Det här inlägget postades i omkring och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

