träning gör dig smartare

att träning gör människan smartare är en tes som kommer från olika håll med jämna mellanrum. ibland är det underbyggt med referenser (se de två länkarna ovan), och andra gånger är det mera tramsigt uppbyggt.

karin bojs to the rescue!

för en dryg vecka sedan skrev hon i dn:s vetenskapskrönika att

Motion gynnar nya nervceller, och det gör även sex. Jag har hört flera forskare inom fältet vittna om hur de själva började motionera när de först såg resultaten. (Nej, ingen har berättat hur deras sexliv har påverkats.)

Färre nya nervceller leder i allmänhet till mer ångest, medan fler nya nervceller leder till lägre grad av ångest.

det här känner jag empiriskt av. dock erkänner jag att jag gärna spelar på placeboeffekter (som när jag tar 500 mg[!] paracetamol och genast känner mig bättre, när jag behöver ta åtminstone 1000 mg och vänta 30 minuter innan faktiskt verkan kan skönjas). så kan det vara.

Det här inlägget postades i omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

