wxdz – självanalys

en negativ inställning, något som kan fälla en hel dag.

det blir väldigt låg nivå nu, men jag upplever att när jag håller en positiv inställning till tillvaron mår jag mycket bättre och framförallt presterar jag bättre. det blir enklare att hantera jobbet och träningen med en glad ton, även när det känns som oöverstigliga berg av skit och elände. i perioder går det lättare att tänka såhär. jag har försökt med kompartmentalisering av tillvaron i valda situationer. det fungerar ganska bra, och jag kan foga ihop helheter i en takt jag bestämmer själv.

på elitefts skriver chaz franke att

At every turn, we have the potential to put ourselves into a routine of misery, self-criticism and abuse. This is our ego colluding with the outside world to create a cycle of punitive behavior.

översatt till mig själv handlar det om att hämningslöst racka ned på den egna prestationen, istället för att formulera kritiken i konstruktiva (och kanske rentav positiva) termer. kritik måste inte vara nedvärderande, som jag ofta tänker på det när jag säger ordet på svenska. det är att disciplinerat och systematiskt kunna gå igenom något för att utvärdera detsamma. någon med mer insikt har säkert mer genomtänkta förklaringar, men i det här sammanhanget vill jag peka på förmågan att på ett så objektivt sätt som möjligt utvärdera den egna prestationen utifrån uppsatta mål.

styrketräning och styrkelyft är relativt tacksamma områden för att utvärdera uppnådda mål. det går att kvantifiera resultaten utan att slå knut på sig själv. hur mycket lyfte jag egentligen? det finns självklart beräkningssystem för att titta lite mer avancerat på prestationen, exempelvis wilks score.

vad tar jag med mig?

  1. fortsätt sätta upp tydliga mål för mig själv. fram till nu har jag klarat av att sätta rimliga mål både för lyftandet och för jobbet. fortsätt med det.
  2. sätt upp smarta och inom rimlig tid uppnåbara mål. jag vill till 500 pounds (knappt 227.5 kg) i marklyft. börja med 202.5 kg.
  3. odla en positiv grundinställning. även om omgivningen inte märker det, tyvärr, kommer det att märkas över tid.
Det här inlägget postades i omkring. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till wxdz – självanalys

  1. jaysun1971 skriver:

    I am going through some negative self thought too. It can destroy things, but I am learning to work through it.

    • lyftapajobbet skriver:

      for me this has been an on-going process for many years now. like I hope you have, I have developed strategies (it sounds so advanced) to cope when the feeling of mediocrity gets really strong.

      my biggest accomplishment is probably to reduce the number of things I do and do the remaining things better.

      how do you deal with these things?

      • jaysun1971 skriver:

        As I tell my three children, ”One thing at a time.” For me, getting stronger is easy, because I only do squat, DL, OHP, rows and BP. My main lifts are squat and OHP. In my personal life, it is not so easy, I am still working on it. Prioritizing is my weakness. Putting tasks in order of importance.

Kommentera

