om bänkpress

bänkpress verkar vara favoritövningen för alla riktiga gymkillar (och en hel del tjejer så klart). det kan tyckas vara viktigare att bänka tungt snarare än att squatta bra (jag är för arslet, lätt). men sök och du skall finna, för elitefts har en rätt bra text om just bänkpress. ytterligare en text som jag tycker ger mig bra input är den här, också på elitefts. bra poänger att ta till sig här är särskilt dessa (men läs originalet!):

  1. böj stången mot fötterna. tänk att du vill bryta av stången genom att böja ändarna in mot magen. m latissimus dorsi och m deltoideus anterior kommer att användas som plattform för stången. det är viktigt dels för stabilitet på vägen ned, men ger också en bas för att komma igång med pressen.
  2. in med armbågarna och sedan ut med armbågarna. här föll polletten ned för mig när jag läste artikeln efter gårdagens bänkande. på väg ned: håll in armbågarna mot bröstkorgen för stabilitet och kontroll. på väg upp, ut med armbågarna för att få maximal kraftutveckling i pressrörelsen. brian schwab (elitefts) förklarar det hela lite bättre i den här videon.
  3. knip ihop skulderbladen och bak med axlarna: här blir range of motion något kortare (extra bra för alla långa armar och små bröstkorgar). dessutom, vågar jag påstå, blir det lättare att få med sig latsen i den brytande rörelsen som nämns i punkt 1 ovan.

för den som vill titta på något mera lättsamt kan jag rekommendera videon nedan för att komma igång:

stay strong etc.

Det här inlägget postades i omkring och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till om bänkpress

  1. Ping: wxdy – bandvagnen rullar vidare | lyfta på jobbet

Kommentera

