att lyfta saker

det finns, som bekant, olika sätt att se på sin tillvaro. ibland är det skönt att känna sig viktig (skaffa en blogg, titta på mig!). större delen av tiden kan det vara smart att betänka sin egen litenhet osv.

jag tänker alldeles för ofta att jag är jäkligt bra när jag har lyft något relativt tungt. försöker lägga upp det så att jag sätter ett PR, eller bara gör ett bra lyft, innan jag har något viktigt moment. då kan jag surfa in på en lifter’s high, känna mig som en solstråle och så går det oftast rätt bra. samtidigt, det är bara en skivstång.

alexander cortes skrev en gång såhär:

I’ve made enough selfish mistakes to know that the greatest use of any “strength” I’ve built is to apply it to helping other people. Being told I have muscular arms is a great ego boost, but I’m not making anyone’s life better for it and it sure as hell isn’t making me more badass. Whatever lifting you do—and I don’t care what kind—it should hopefully be a reflection of your dedication to get stronger. It should reflect your values and efforts. It should represent a work ethic. It should be something that you can tie into other areas outside your life and say that it does something positive for you.

jag lärde mig arbetsmoral på riktigt när jag började träna bjj här (mycket har hänt sedan dess, både med klubben och mig). att på riktigt koppla ihop hur arbetsinsats och resultat hänger ihop var väldigt nyttigt. tidigare hade det mesta knallat på. jag tog min första akademiska examen och genomförde utbildningen som femte högsta prioritet i tillvaron. examensarbetet skäms jag lite för idag, för det är så jävla dåligt. samtidigt är det bättre än det borde ha varit (jag spelade mest datorspel). nu har jag en annan inställning till arbete i allmänhet. eftersom jag är rejält lat vill jag inte jobba mer än nödvändigt. hur löser jag det då?

I’m not someone who is opposed to hard work. In fact, I do think that many people really aren’t working hard enough in training. However, there has to be context for all this. Many people discredit smart planning, and the examples they use to support the hard work extreme don’t exactly acknowledge the amount of thought that may have gone intothe training principles used.

inget nytt under solen, egentligen, även om elitefts fortsätter leverera idéer. jobba smart och lite, få bra resultat.

så, likaväl som jag planerar mitt lyftande (sådant det nu är) försöker jag planera min vardag på ett sätt som gör att den blir meningsfull. och att jag kan genomföra det jag föresatt mig.

 

Det här inlägget postades i omkring och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

