w1d2 – marklyft

skriver en dag för sent. hade annat rafflande att pyssla med igår, som en föreläsning i tystnadsplikt (varför enskilda sjukvårdsjobbare ska hålla käften) och sekretess (varför den offentliga sektorn ska hålla käften). därtill varför det finns sekretessgränser (så att systemet håller käften gentemot andra systemdelar). mycket stimulerande.

för den som inte bara vill läsa på t-nation om hur man ska hålla i en stång under olika lyft (även om det kan vara bildande att få sådan input) går det bra att läsa den här forumtråden (eller kolla på videos här) om folk som, i hemlighet gillar, gillar feta och starka gubbar. apropå greppet så tror jag det är bra att fundera över  vad som passar individen. jag har själv, trots min ringa erfarenhet och styrkenivå, provat mig fram till något som jag tror passar för tillfället. tveksamheten kommer dock över mig likt den våg av ångest som följer väckarklockans alarm på morgonen när jag läser

However, this type of grip can lead to some serious imbalances. When pulling this way you’ll always have a tendency to twist slightly as you rise up. To be more specific, the side of the supinated hand will tend to rotate forward while the side of the pronated hand will rotate backwards.

det känns inte så konstigt att en obalans kan uppstå. frågar mig om det är nödvändigt att ta upp här. kanske skulle en ännu bättre väg vara att påpeka vikten av lämpliga assistansövningar och att inte försöka lyfta alldeles för tungt med dålig form? det är inte jag som får stålar av t-nation för att skriva texter, men det är en tanke. det är långt kvar till både bodybuilder eller tävlande powerlifter, men jag lutar mig hellre på date tates deadlift manual.

huvudlyft

marklyft på formen 3 / 3 / 3+. efter uppvärmning blev mina arbetsset följande:

  1. 3x 130 kg
  2. 3x 147.5 kg
  3. 8x 165 kg

helt okej. det tog i alla fall musten ur mig. fortsatte med jokers, men utan några större målsättningar än att göra så bra ifrån mig som jag kunde.

  1. 4x 172.5 kg
  2. 3x 180 kg
  3. 1x 187.5 kg

gav mig här. mest för att jag för dagen ville göra minst tre reps i varje set för att fortsätta, och lite också för att tiden var en faktor.

assistanslyft

supersettade mina assistanslyft av tidsnöd. gjorde alltså ett set av allt, vilade och så om igen.

front squats

  1. 10x 70 kg
  2. 10x 70 kg
  3. 10x 70 kg
  4. 10x 70 kg
  5. 10x 70 kg

bandövningar, 6×10 per set.

hjulet från knästående

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

stretchade i tactical frog innan varje set med frontar. syftet är att höja lägstanivån med avseende på mobilitet.

hastade iväg mot arbetet, en intressant dag (liksom idag).

Det här inlägget postades i marklyft och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

