w3dx – tunnel run

så. viloveckan slutar på en high note med att jag idag, söndag, rullar in på jobbet 0635.

gårdagen gav sovmorgon, dammsugning och 10 km lätt jogg i tunnel med sluttid på 59:10. sprang tillsammans med en vän som aldrig tidigare tagit en längre sträcka än 7 km. målen för dagen var:

  • komma runt på <1 h
  • hämta våra goodie bags med den ack så åtråvärda medaljen
  • inte ådra oss några skador

samtliga mål uppfylldes.

att komma runt på en timme kändes som en promenad i parken för min del. när vi gick i mål, där jag kunde lägga iväg rätt skapligt i uppförsbacken som utgjorde spurten, kände jag att jag kunde sticka iväg ett varv till. snitthastigheten har knappt 6 minuter/km, alltså långsammare än när jag löptränade senast (i somras eller så) och tror att jag sprang på ungefär 5 min/km. den gloriösa målgången kan beskrivas som att jag var en varm kniv som skar genom härsket smör (klungan).

uthämtningen av goodie bag vid målgång gick utmärkt. en liten godis, en dricka, en medalj och reklam för andra löptävlingar. helt okej. mest uppskattade jag att arrangörerna langade ut glögg och pepparkaka vid målgången, det värmde fint.

med skador då. jag är lite öm i mina knän idag, men det känns mindre än jag väntat mig. jag har, vad jag vet, aldrig varit så här tung (100 kg) och sprungit/joggat med så lite ansträngning. min stora oro inför loppet var att jag skulle krossa meniskerna med hoppade bukfett. så skedde icke.

poänger att ta med sig blir de här

  • jag springer bättre/effektivare nu, på enbart styrketräning, än jag gjorde när jag lät halvdålig löpträning ta den största tiden. ergo, skippa cardio. 🙂
  • fortsätt lyft som ett svin. mitt Hb är på 161 g/L (ref är 145-170 g/L) och min hjärtfunktion verkar vara tillfredsställande. den som säger att styrketräning inte är jobbigt är välkommen på squatdagar.
  • gå ned i vikt. jag känner mig tillfreds med styrkeutvecklingen, men det skulle kännas bra med 5 kg mindre kring magen. en lättare kropp ökar känslan av att vara atletisk.
  • fortsätt med d-vitaminer och planerad vila.
Det här inlägget postades i jogg och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

