proteinsnuttare, huka er!

en av de stora morgontidningarna i sverige kör en text om hur konsumtionen av kvarg har ökat med 200 % på två år. artikeln säger bland annat (för den som inte orkar klicka):

Bakom siffrorna döljer sig aggressiv marknadsföring och tidningsartiklar som beskriver hälsonyttan med att äta kvarg, framför allt tack vare produktens höga proteinhalt.

samt

– Det här är förädlade produkter som kommer i en liten plastflaska. De kostar 20 kronor men man får väldigt lite för det ur ett näringsperspektiv. Det finns inga hälsomässiga skäl att äta en massa kvarg. Kvarg kan i stället vara en del av en allsidig kost. [citatet kommer från Erik Hemmingsson, Karolinska Institutet, som jag inte känner men som i alla fall har dubbla phd]

den här jävla trenden med att mosa in protein i käften som om det inte fanns någon morgondag vill jag problematisera omkring på olika sätt. vi kör i punktform (men inte i rangordning):

1. kostrekommendationer från riksidrottsförbundet

riksidrottsförbundet (rf) är alltså ”svensk idrotts samlande organisation med uppgift att
stödja, företräda och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.” här finns kunskap, samordning och utveckling under samma tak. alltihop sponstrat av pastejköket, för den som minns. rf har funderat en del kring kostrekommendationer till elitidrottare. mycket känns som potentiellt trams (för tankar kring det, läs här), men här vill jag lyfta fram följande:

De nordiska näringsrekommendationerna (NNR-96) anger proteinbehovet till 0.8 g/kg kroppsvikt och dag för inaktiva under förutsättning att individen befinner sig i energibalans. Även om proteinbehovet är ökat hos idrottare till 1.0-1.7 g/kg kroppsvikt och dag vilket hävdas av vissa forskare[…] (sidan 6 i rf:s rapport)

exempel på faktiska vetenskapliga artiklar som skrivits kan ses här och här. den här bloggposten kan vara utgångspunkt för ytterligare läsning.

alltså, käka inte 4 g protein/kg kroppsvikt och dag. jag tror att du i bästa fall bara får väldigt dyr urin.

2. det är en reklamkomplott

kvarg har populariserats som födoämne. inget fel i det, egentligen. tror bara att det är lätt att hoppa på vagnen när alla omkring en snuttar i sig kvargprodukter i tid och otid. jag är själv bitvis skyldig här (vaniljkvarg, jag tittar på dig!).

3. hur fan tänker folk på gymmet?

det är mycket konditionsträning på löpband, mycket lyftade av för lätta vikter (orkar inte ens gå in på att folk inte vill se ut som hulken) eller bara orimligt stretchande. lyft något tungt, spring i en backe eller släpa en tung grej efter dig. sluta stå på en crosstrainer, kalla det högintensiv träning och sen dra en kakor&kvarg-kombo. ni är lurade. lurade, säger jag!

personalgymmet är förhoppningsvis inte representativt för hur folk tränar i stort. ett stort antal människor är där regelbundet och gör ungefär samma saker varje gång (jag tittar och håller koll). ingen förbättring över tid kan skönjas hos i alla fall 9/10. personerna visar motivation, vilja och ork. de saknar planering och/eller resurser att skaffa sig information. för egen del dammsuger jag internet för att försöka lära mig något och kan ändå ingenting. sök en kunskapsbank (HÄR finns en, här finns en till) och sno något som är testat av andra.

vill säga att den som inte kör hårt på riktigt kan sluta öka proteinintaget. men visst, en del människor kör exempelvis zone diet och har en fysik jag inte är i närheten av.

Annonser
Det här inlägget postades i omkring och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s