w4d4 – deload är slut

standardläget är åter: jag är trött som ett lik. hasade mig upp ur sängen imorse nästan enligt planen. en motivator var att jag just idag kommer vara på det närliggande sjukhuset. avnjuter i skrivande stund en kopp kaffe. veckan har varit bra och intensiv. tröttheten kan jag förhoppningsvis kurera under helgen. nästa vecka kan eventuellt bli ännu lite mer hektisk och ännu mer intressant.

även idag gjorde jag bara assistanslyft. för att spara på händerna, som är trasiga på vissa ställen, marklyfte jag inte alls. tydlig känsla av helg!

dagens +: hann först till squat racket. kunde puta ut med rumpan under good mornings så att de andra på gymmet inte hade plats att göra sina crossfit-skutt mellan maskinerna.

dagens -: glömde gummibandet hemma. (är mycket nöjd över att det är mitt största problem.)

elitefts har smackat ut två texter som jag fastnat för:

  1. den här om vikten av att käka kolhydrater före träning. artikeln säljs in med meningen ”You can’t Paleo your way to 21st century muscle mass.” det i sig borde ge någon sorts pris.
  2. nästa artikel handlar om att anpassa/modifiera sitt lyftande för att komma vidare från en (upplevd) platå. den enklaste lösningen är nog att sluta vara dum i huvudet (läs, tänk, välj ett bra program, håll dig till det!).  annars är väl slutklämmen i texten en kul hållpunkt: ”So let me ask you this, what do you need to work on? And be honest. Santa is always watching.” själv har jag högst troligt väldigt mycket att hämta i 5/3/1 under lång tid framöver.

i åtminstone svensk media har det blivit en hype kring mjölk och dess inneboende farlighet. allt baserat på den här studien. det är sjyst att de har stort underlag, är ödmjuka i sina slutsatser och gör goda försök att förklara mekanismerna bakom slutsatserna. jag har bara skummat texten nu på morgonen och ska läsa den mer noggrant senare. kanske får jag anledning att ändra på mitt, periodvis, stora mjölkintag. för min egen sinnesro väljer jag att fästa otillbörligt stor vikt vid de avslutande meningarna:

The results should, however, be interpreted cautiously given the observational design of our study. The findings merit independent replication before they can be used for dietary recommendations.

lyft

good mornings

  1. 12x 75 kg
  2. 12x 77.5 kg
  3. 12x 80 kg
  4. 12x 80 kg
  5. 12x 80 kg
  6. 12x 75 kg

okej, gjorde sex set istället för de angivna fem mest för att jag kunde. återkommer till good mornings under nästa cykel.

hjulet från knästående

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

stretchade i vilorna. det var välbehövligt.

Det här inlägget postades i deload och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

