w3d4 – marklyft (kippar efter luft) + chris duffin är min hjälte

är hemma själv över helgen eftersom min bättre hälft tydligen har annat, bättre, för sig. lyckligtvis har jag två pälsklädda vänner som håller mig sällskap (eftersom de är inlåsta i bostaden och saknar tummar är det inget att välja på).

first things first: chris duffin har utvecklat ett helt nytt träningsredskap. det här är antagligen det bästa sedan skivat bröd började säljas i matbutiker. låt vara att jag är lätt att imponera på, men duffin är för övrigt en snubbe som mycket väl kan kallas förebild i många avseenden. jag har också jobbat målmedvetet mot saker, men mina mål har inte alltid varit lika smarta med avseende på att skapa sig ett bekvämt liv. nu känner jag att jag är på rätt spår (senast för två dagar sedan hade jag ett kort samtal med min professor där jag, om jag uppfyller min del av avtalet, kommer att skörda stora fördelar).

jag har gnällt om bänkpressande och hur jobbigt det är för mig. den här videon förklarade saker med aktivering av lats som jag inte hade fattat. att en starkare upper back är bra för bänkpressen har jag inhämtat. men nu tror jag mig börja förstå att för att det faktiskt ska fungera måste rörelsen utföras på ett visst sätt. när duffin pratar om hur han inte bänkade på sex månader efter en skada men ändå kom tillbaka starkare tack vare träning av sina lats tänker jag att hans anekdotiska bevis måste gälla även mig. tur, eller hur man ska säga, att jag har kört på med latsträning (som den del av 5/3/1, med krocs och pullups) istället för att hitta på något eget skit. it’s all about that bass (base).

har drivit ett litet skämt, något som jag antagligen är ensam om att uppskatta. jag har plockat några flaskor som innehållit cellmedium av en viss typ (jag odlar leverceller i det) och bytt ut mediumet mot jordgubbssaft så att färgen är mycket lik. nu har jag det som vattenflaska på gymmet. etiketten är så klart kvar. väntar på att någon ska fråga mig om antingen dopingprov eller ge mig en spontanremiss till psykiatrin.

min nya sportdryck

min nya sportdryck

huvudlyft

marklyft på formen 5 / 3 / 1+.

  1. 5x 140 kg
  2. 3x 157.5 kg
  3. 3x 177.5 kg

här gav sig händerna först idag. de nya handskar är lite tjockare än de gamla och greppet blir…annorlunda. jag måste eventuellt jobba mer på greppstyrka för att kunna dra den fyra i sista setet som var dagens egentliga målsättning.

att få upp stången var inga problem, men jag vill kunna sänka ned den mjukt. lokalen passar sig inte för att tappa stången halvvägs ned, nämligen.

assistanslyft

fortsatte med fler marklyft fast på lägre belastning.

  1. 10x 140 kg
  2. 10x 140 kg
  3. 10x 140 kg
  4. 10x 140 kg
  5. 10x 140 kg

explosiva och kontrollerade lyft. föreställde mig, återigen, att jag gjorde tio singlar för att sätta stop and go mellan repetitionerna. jag har fått för mig att jag verkligen vill undvika studsandet. dessutom ger det mig tillfälle att träna på positionering och setup. tycker att det blir (läs: det känns) allt bättre på så sätt att kroppen håller ihop tightare och jag upplever att jag jobbar aktivt med fler muskler.

tiden sprang iväg idag igen, så för andra veckan i rad hoppade jag över magövningarna. planen är att imorgon, lördag, gå och göra lite toe to bar på utegymmet. eventuellt ett bra läge att göra pullups också. vi får se om de goda föresatserna infrias eller om jag stannar i soffan.

Det här inlägget postades i marklyft och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till w3d4 – marklyft (kippar efter luft) + chris duffin är min hjälte

  1. Ruin Christmas skriver:

    that cell medium….that is pretty sick! i do something similar and drink out of a can that says gasoline.

  2. Ping: w1d3 – a for effort, d for result | lyfta på jobbet

Kommentera

