w3d3 – bänkpress

att motion (riktig motion, inte coreträning på bosuboll) är välgörande för kroppen är välkänt. nu har forskare på karolinska institutet visat att vältränade muskler bidrar till ökad nedbrytning av kynurenin, ett ämne som bildas vid stress. det verkar alltså inte vara träningen i sig som har den här effekten, utan att vara skapligt stor och stark. en populärvetenskaplig text finns på KI:s websida och artikeln har publicerats i Cell.

för egen del känner jag mig klart gladare när jag tränar, även om resultaten inte direkt går spikrakt uppåt. jag har sovit och ätit bra i två dygn men känner mig ändå klen. ser det som utmaningar att övervinna.

funderar en del på mitt utförande. jag skulle helt klart behöva bli coachad av någon som vet vad de håller på med, särskilt i bänkpressen. elitefts körde en text för ett tag sen där det var en jämförelse mellan skivstångens bana hos lyftare av olika erfarenhetsgrad. här har någon (oklart vem) försökt sig på en egen analys av olika varianter på grepp och utförande.

huvudlyft

bänkpress på formen 5 / 3 / 1+.

  1. 5x 77.5 kg
  2. 3x 87.5 kg
  3. 2x 97.5 kg

samma resultat som förra vecka 3 i sista setet. jag backar åtminstone inte. fick gräva djupt för att komma igenom här.

assistanslyft

mera bänkpress

  1. 10x 72.5 kg
  2. 10x 72.5 kg
  3. 10x 70 kg
  4. 10x 70 kg
  5. 10x 70 kg

gjorde bandövningar i vilorna.

fortsatte med krocs

  1. 10x 40 kg (uppvärmning)
  2. 10x 40 kg (uppvärmning)
  3. 26x 40 kg
  4. 24x 40 kg
  5. 18x 40 kg

här  var min tid slut och jag hastade iväg mot jobbet. det är mycket skrivande nu, och jag har en deadline vid lunch. hade en igår kväll där jag inte är riktigt nöjd med introduktionen av texten, men resten är okej. har dock hunnit smälla ihop en presentation som fått godkänt av frivilliga  och friska försökspersoner på kontoret (n=2).

2 Oktober 2014

2 Oktober 2014

Det här inlägget postades i bänk och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

