w2d2 – squat deluxe

igår blev en bra dag även på eftermiddagen och kvällen. på ett personligt plan har jag det oerhört bra, och det är till största delen min sambos förtjänst.

kände att det var dags att blanda upp idag. jag tycker att benspark och lårcurls har fungerat mycket bra som assistansövningar. tycker mig se (i loggarna) och känna (i kroppen när jag lyfter) att en del saker blivit bättre sedan jag justerade upplägget. idag ville jag prova hur det kändes att göra en större volym av huvudlyftet, men bara som ett tillfälligt inhopp. ett gästspel, kan man säga.

killen som igår inte kunde marklyfta 90 kg utan att studsa stången i golvet var på plats idag igen (samma kläder). idag snatchade han 40 kg men gjorde, mycket föredömligt, hang snatches. inte riktigt lika fint som i videon, men rent utsökt med avseende på att inte dumpa stången i golvet. när han väl lade ned den var det mycket kontrollerat. jag slapp alltså hetsa upp mig över ingenting.

tyvärr bjöds tillfälle att tröttna på mänskligheten i omklädningsrummet. samma snubbe som i somras blåste armhålorna med hårtork var på plats idag igen. hårtorksunderhållningen uteblev. däremot gick han omkring med sina uteskor inne i gymmet, drog på sig stora mängder billig parfym och så vidare. jag kokade inombords i några sekunder men var, lyckligtvis, för trött för att bry mig på riktigt.

nu skiner solen. jag har dagens arbete upplagt med ett provtillfälle i eftermiddag och ytterligare ett imorgon eftermiddag. jag vill tro att jag har förberett mig tillräckligt väl för att det ska gå vägen.

huvudlyft

knäböj på formen 3 / 3 / 3+.

  1. 3x 112.5 kg
  2. 3x 127.5 kg
  3. 5x 142.5 kg

målsättningen var dels att göra en sexa i sista setet och dels att göra så djupa reps att jag verkligen inte behövde oroa mig för att det var quarter squats. lyckades med det andra målet så bra att jag stannade på fem reps. trodde inte att jag skulle orka upp en sexa utan att se ut som en korv i kroppen. vilade en kort stund och provade ett joker set:

  1. 2x 150 kg

det blev bara två, men med bra djup (min egen mycket blygsamma uppfattning).

assistanslyft

mera knäböj, längre set och mindre belastning. n.b. här att rörelsen var till strax under parallell, inte rumpa mot golv/vad/gräs.

  1. 10x 117.5 kg
  2. 10x 117.5 kg
  3. 10x 117.5 kg
  4. 10x 115 kg
  5. 10x 115 kg

ganska jobbigt. tog generösa vilor mellan seten, där jag även tryckte in bandövningar. fick idag gjort lite fler set med bandet än jag kanske egentligen hade tänkt, och det känns bara bra i kroppen.

avslutade med några sets front squats.

  1. 10x 70 kg
  2. 10x 70 kg
  3. 10x 70 kg

en bit kvar till världsrekord, men jag var riktigt trött i kroppen vid det här laget. tyckte att jag höll rätt god form och bra djup även här.

 

Det här inlägget postades i squat och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

