w1d2 – squat

jag kör vidare på att squatta tisdagar och marklyfta fredagar. det kändes bra och då är det säkert bra också. skulle gärna ha en större datapool att dra slutsatser ur, men ibland får man extrapolera. det gjorde några smarta personer i en, förvisso fem år gammal, studie jag läste igår som handlade om huruvida det är okej att behandla ammande kvinnor med buprenorphine (BUP). BUP kan användas bland annat som substitut vid behandling av opiatberoende personer, vilket var vad den här studien tittade på.

den huvudsakliga frågeställningen är huruvida BUP och metaboliten n-BUP utsöndras till bröstmjölk, och därmed kan gå över till barnet, samt något om BUP/n-BUP-nivåer hos barnen. jag tycker det är intressant både ur ett vetenskapligt perspektiv och ur ett samhällsperspektiv. tyvärr känner jag att två delar saknas i den här mycket intressanta texten: en större testgrupp (men jag förstår också att det kan vara lurigt att få tag i frivilliga) och, framförallt, blodprover från barnen för att mäta plasmanivåerna av BUP/n-BUP. det studien gör, enligt min mening, är att extrapolera lite utifrån de data som faktiskt finns. givetvis åtföljt av garderande och rimliga formuleringar som ”These data support the use of BUP during breastfeeding. However, we recommend that infants be monitored closely.”

det var mindre viktigt, kanske, än lyftandet. hittade en text på elitefts om box squatting. bara genom att kika på kommentarerna inses lätt att det finns en rad olika inställningar till att använda lådor. kanske är det bättre att bara squatta mera? kul variation för sådana som jag, som mest vill ha roligt och är glada över små styrkeökningar.

också hittat världens bästa bild på louie simmons. håll till godo!

louie simmons i shorts, världens kanske bäste powerlifting coach

louie simmons i shorts, världens kanske bäste powerlifting coach

huvudlyft

knäböj på formen 5 / 5 / 5+.

  1. 5x 102.5 kg
  2. 5x 120 kg
  3. 7x 135 kg

idag var benen fortfarande möra efter min blygsamma joggingtur förra veckan. kände mig svag och eländig. fick med mig sju reps i sista setet, tyckte det fick räcka för idag. eventuellt har jag sträckt mig lite i hamstrings också men hoppas det bara är svaghet som lämnar kroppen. idag såg jag till att djupet inte var något att oroa sig för. en upplevd utveckling.

assistanslyft

först liggande lårcurls, för det satt någon och vilade sig i maskinen för benspark.

  1. 15x 55x kg
  2. 15x 50 kg
  3. 15x 50 kg
  4. 15x 50 kg
  5. 15x 50 kg

bandövningar i vilorna vid lårcurls. känner mig skapligt töntig till och från. tur att jag inte bryr mig om vad andra på gymmet tycker. 🙂

fortsatte med leg extensions.

  1. 15x 75 kg
  2. 15x 70 kg
  3. 15x 70 kg
  4. 15x 70 kg
  5. 15x 70 kg

här blev det väldigt tungt. gjorde det jag skulle, rundade av.

Det här inlägget postades i squat och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

