w1d1 – åter på brottsplatsen

efter en vecka med nära till hjärnblödning (relaterat till både arbete och riksdagsval) var det dags att ta tag i lyftandet igen. istället för att deloada förra veckan fick jag in en helt okej spring-/joggingtur och myste sedan med misstänkt virusinfektion. retsamt, egentligen, att när man planerar in vila kommer någon mesig sjukdom som ett brev på posten. skönt i och för sig att det inte var akut lunginflammation.

förra veckan var ändå hyggligt hårt jobb kring lite farmakologiska principer, något jag inte är särskilt bra på trots en del högskolepoäng i farmakokinetik, beräkningar av enzymdrivna reaktioner och liknande. back to basic där också. snokade upp ett bra blad med formler och så var det bara att köra. lyckligtvis behöver jag inte härleda formlerna jag använder till vardags. det räcker med att de är korrekta.

på gymmet var det som vanligt. crossfitkillen (tyvärr fortfarande trevlig) frågade om jag ville använda chinsstången när han vilade. en naturlig rytm infann sig när fitnesstjejen och jag varvade dipsställningen. stollarna (läs: de vanliga människorna) höll sig borta. all good in the hood.

huvudlyft

militärpress på formen 5 / 5 / 5+.

  1. 5x 45 kg
  2. 5x 52.5 kg
  3. 7x 57.5 kg

målsättningen var att göra åtta repetitioner i sista setet, men jag gick bara på sju. de sju kändes hur som helst snabba, relativt lätta och helt ok med avseende på utförande. med det sista menar jag att stången gick uppåt snarare än att luta framåt, något jag slarvat med tidigare. förra veckan tog jag regelbundna pauser och gjorde små stretch- och formövningar med kvastskaft under dagarna. en klar bonus med att, högst tillfälligt, jobba hemma med skrivarbete.

assistanslyft

dips och pullups, vartannat set. bandövningar i vilorna.

dips

  1. 15x 11.25 kg
  2. 15x 11.25 kg
  3. 15x 11.25 kg
  4. 15x 11.25 kg
  5. 15x 11.25 kg

pullups (eller heter det chins? ingen verkar bry sig)

  1. 8x 11.25 kg
  2. 8x 11.25 kg
  3. 7x 11.25 kg
  4. 7x 11.25 kg
  5. 6x 11.25 kg

var riktigt trött i sista setet pullups. målsättningen var minst sju repetitioner, men det gick inte. kom upp okej högt på sjätte, men på den sjunde repetitionen kom jag knappt över stången med ögonen. inte ok, alltså.

avslutade som vanligt med den övning som kan bygga mest kroppsstyrka på kortast tid: bicepscurls i preacherbänk, med feta grepp på z-stången.

  1. 8x 37.5 kg
  2. 9x 36 kg
  3. 8x 35 kg

även här en bit från världsrekordet. men det var åtminstone utförda repetitioner.

Det här inlägget postades i militärpress och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

