w3d4 – marklyft

bytte alltså dag på knäböj och marklyft för att vara fräschare på squatdagen. just när jag tog beslutet kändes det bra, eftersom min rygg annars blir helt mosig med med en måndag-tisdag som är chins, mark och good mornings. så långt verkar jag ha haft rätt. icke desto mindre var jag trött på det stora hela. så kan det vara ibland.

min sambo har tejpat upp wendlers tio regler för att vara grym i allmänhet på insidan av badrumsskåpet. varje gång jag borstar tänderna läser jag alltså igenom dem. för den som har missat den här vitala informationen ser reglerna ut såhär:

Training Rules of Being Awesome

  1. I will strength train 2-4 days/week
  2. I will commit myself to increasing my strength in the basic lifts (squat, press, benchpress, deadlift and power clean) as I believe that these lifts have a great carryover to all

    areas.

  3. I will condition like a man 2-4 days/week; a Prowler, hills, weighted vest, sprints orstadium steps will always trump hamster-cages like treadmills and ellipticals.
  4. I will stretch hard.
  5. I will keep strength training in the weight room and conditioning on the track. I don’t takea barbell to a marathon so keep your mouth breathing out of my squat rack.
  6. I don’t need fly-by-night gadgets to get strong; a barbell, rack/squat stands, platform anda bench press is all I need.
  7. I will strive to have a great workout on the main lift – and a good workout on myassistance. I recognize which lifts really matter and which are done for support.
  8. I don’t get side tracked by the latest and greatest training program or an article or a poston a forum. Programs may change but principles remain forever.
  9. I strive to eat well; beef, eggs, chicken, fish, milk, protein powders, fruits and vegetablesmake the bulk of my diet. I will eat protein. And then eat some more.
  10. I recognize the importance of patience in the quest for strength. This is a lifelong pursuitwhich will serve me in all areas of my life.

något jag försöker tänka på är nummer sju: gör riktigt bra huvudlyft och bra assistanslyft. den som händelsevis följt träningsloggen en tid vet att jag lätt glider över till majoring in the minors i tron att det ska göra allt bättre. så är väl tyvärr inte alltid fallet.

på internet fortsätter chris duffin sin mission för att göra folk bättre på att squatta.

huvudlyft

marklyft på formen 5 / 3 / 1+.

  1. 5x 140 kg
  2. 3x 157.5 kg
  3. 3x 177.5 kg

i andra setet var jag slarvig med formen. rättade till det i tredje och saker kändes bättre. det kändes inte tillräckligt bra för att gå på joker sets idag. ser fram emot att vila under nästa vecka, där jag hoppas kunna komprimera lyftandet och springa backar. ganska snart måste jag kunna springa en mil hyggligt fort och det är rätt länge sedan jag löptränade. förväntar mig att knäna brakar ihop fullständigt direkt.

assistanslyft

good mornings

  1. 12x 72.5 kg
  2. 12x 75 kg
  3. 12x 75. kg
  4. 12x 72.5 kg
  5. 12x 72.5 kg

idag var det jobbigt. är fortfarande fast övertygad om att det betalar sig med avseende på utveckling i marklyft. vi får se hur framtiden artar sig.

plockade in bandövningar i vilorna under både good mornings och när jag sedan gjorde hjul från knästående:

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

gick in för att göra rörelsen långsamt och verkligen stanna till i bottenläget, hängande så nära golvet som möjligt utan att på något sätt avlasta vikten.

Det här inlägget postades i marklyft och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

