w1d1 – större, starkare, snabbare!

t-nation har sedan tidigare en text om bälte, är det bra eller dåligt? diskussion finns uppenbart. för den som är stark antar jag att bältet fyller ett annat syfte än för mig, som nog ser bältet främst som en försäkring mot skador när jag lyfter tungt.

Lifting belts can help performance on big lifts involving the lower back. If a lifter is squatting heavy or pulling big, a belt may be able to increase performance on those lifts.

mina assistansövningar bygger, vill jag tro, core strength passande för de lyft jag avser att göra. allting kan självklart bli bättre över tid, något jag också upplever. att inkludera good mornings känns exempelvis som ett för mig riktigt smart val. tur att det finns andra som redan tänkt på nästan allting, och att jag kan få del av deras kunskap helt gratis. kunskap behöver inte vara ”hur du greppar stången” utan kan också handla om inställning, planering och förståelse på ett högre plan. chaid aichs har skrivit om det på elitefts.

jag ska, så långt jag orkar, köra två cykler av 5/3/1 innan jag tar en deload-vecka. kroppen har accepterat att lyfta de vikter och volymer jag ägnar mig åt utan att bli alltför bruten. så, då är det bara att köra på.

 huvudlyft

militärpress på formen 5 / 5 / 5+.

  1. 5x 42.5 kg
  2. 5x 50 kg
  3. 7x 57.5 kg

gick på joker sets:

  1. 3x 60 kg (ville ha 5+ men det tog stopp, ser det som bonusrepetitioner)

äntligen plockade jag hem en säker sjua i militärpressen. hade till och med lite kvar, men inte tillräckligt för att börja gå på en åttonde repetition. i och med detta har jag träffat min lägstanivå för att att höja militärpressen under nästa cykel, förutsatt att de två kommande veckorna fungerar lite bra som tidigare.

assistanslyft

dips varvat med chins (pullups) och bandövningar i vilorna.

dips

  1. 15x 11.25 kg
  2. 15x 11.25 kg
  3. 15x 11.25 kg
  4. 15x 11.25 kg
  5. 15x 11.25 kg

chins (pullups)

  1. 8x 11.25 kg
  2. 8x 11.25 kg
  3. 8x 11.25 kg
  4. 7x 11.25 kg
  5. 7x 11.25 kg

dipsen blev riktigt tunga i fjärde setet. jag överväger allvarligt att göra set fyra och fem på endast 10 kg under resten av cykeln. chinsen känns relativt bättre, på så vis att jag inte är lika dödligt trött. pressade ut tre set á åtta repetitioner idag jämfört med två set á åtta repetitioner förra veckan. det jag förlorar på gungorna tar jag, synbart, igen på karusellerna. förhoppningsvis.

fortsatte med bicepscurls i preacherbänk (z-stång, feta grepp). jag börjar omvärdera den här övningen. upplever att curls med fat gripz ger mig mycket för greppet, och därmed är fördelaktigt för mitt marklyft. kanske inga nyheter för en erfaren lyftare, men för mig känns det värdefullt.

  1. 10x 35 kg
  2. 8x 35 kg
  3. 8x 5 kg

här blev jag tvungen att jogga tillbaka till arbetet.

Det här inlägget postades i militärpress och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

