w3d4 – lifting the dead

fortfarande på resande fot. åter på vanliga jobbgymmet måndag nästa vecka.

dags för marklyft idag. fick en bra start på gymmet när jag låst mitt skåp och inser att jag glömt nyckeln till hänglåset i ryggsäcken, nu inlåst i nämnda skåp. well, så blir det ibland. tröstade mig med att jag hade bältet i handen. inser snabbt att jag dessutom låst in handskarna. det är en upplevt större orsak till oro eftersom mina pianohänder går sönder relativt lätt. ingen smidig lösning i sikte så det fick gå bra ändå.

jag var nästan själv i rummet med skivstänger. det var bara en person till i lokalen under hela tiden jag var där. gott om plats att dela på.

chase karnes skriver på elitefts om tre vanliga misstag vid marklyft. jag gillade särskilt det här stycket:

If you’re weak off the floor:

  1. Deadlifts
  2. Deficit Deadlifts/OR/Snatch Grip Deadlifts/OR/Front Squats

Weak below the knees:

  1. Deadlifts
  2. Block Pulls/OR/Rack Pulls/OR/Speed Pulls

Weak above the knees:

  1. Deadlifts
  2. Paused Deadlifts/OR/High Rack Pulls/OR/Good Mornings

 

huvudlyft

marklyft på formen 5 / 3 / 1+.

  1. 5x 137.5 kg
  2. 3x 157.5 kg
  3. 4x 175 kg

händerna höll. mellan seten torkade jag noga av händerna med någon sorts högabsorberande papper. smått otroligt att det går att svettas så mycket i handflatorna vid ansträngning.

jag är rätt glad över min insats idag. avstod från joker sets eftersom jag hade gjort greppet/handskarna till en så stor grej i mitt huvud.

assistanslyft

good mornings

  1. 12x 70 kg
  2. 12x 72.5 kg
  3. 12x 72.5 kg
  4. 12x 70 kg
  5. 12x 70 kg

en liten volymökning jämfört med senaste marklyftspasset. jag upplever att good mornings har hjälpt mig mycket i marklyftet, särskilt med avseende på ryggen.

hittade inget hjul för att jobba med magen. hittade däremot en sorts ställning för situps (20 graders lutning) som jag varvade med lite volymsquats.

situps, 20 graders lutning

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

squats för lite volym och teknikträning när jag är trött

  1. 5x 120 kg
  2. 5x 110 kg
  3. 5x 110 kg
  4. 5x 110 kg
  5. 5x 110 kg

avrundade. fick låna en bultsax för att klippa upp skåpet.

 

Det här inlägget postades i marklyft och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

