w2d2 – squat och förskjutning i programmet

av lite olika anledningar byter jag dag på squat och marklyft denna veckan samt nästa vecka. tyvärr innebär det att jag bara hade tre dagars vila från senaste tillfället med knäböj. hämtar styrka från vetskapen att vissa knäböjer intensivt i stort sett varje dag.

såg en tidningsartikel om hur människans testosteronhalt antas ha minskat för cirka 50k år sedan, och hur detta skulle ha främjat framväxten av vår kulturella överbyggnad.

The study, which is based on measurements of more than 1,400 ancient and modern skulls, makes the argument that human society advanced when people started being nicer to each other, which entails having a little less testosterone in action.

Heavy brows were out, rounder heads were in, and those changes can be traced directly to testosterone levels acting on the skeleton, according to Duke University anthropologist Steven Churchill, who supervised Cieri’s work.

What they can’t tell from the bones is whether these humans had less testosterone in circulation, or fewer receptors for the hormone.

rolig och tillämpbar kunskap idag är att en person med hypofystumör kommer ha grova drag. dock oklart om en sådan individ är mindre kulturellt lagd. den enda personen med (numera bortopererad) hypofystumör jag träffat var mycket beläst och bildad. måste vara en outlier.

på elitefts skriver alexander cortes om somatotyper. väl värd läsning för den som stör sig på bro science och dumheter samtidigt. min favoritpassage från den texten blir denna:

Somatotyping was based off a very specific population of Caucasian, untrained males between the ages of 17 and 24 attending Ivy League universities. Sheldon [william sheldon, the guy who made up somatotyping] also didn’t like Jews and actually singles them out in his book The Atlas of Men. When its progenitor was a known racist, how does this make the system applicable to trained populations and different ethnicities?

till sist: en video där dan green visar hur knäböj också kan se ut. dan green påminner för övrigt om en mycket trevlig kille jag brottades med, daniel svensson (håret är en give away).

huvudlyft

knäböj på formen 3 / 3 / 3+.

  1. 3x 110 kg
  2. 3x 125 kg
  3. 6x 140 kg

här kände jag att kroppen fortfarande hade lite kvar. eftersom jag nu har skummat igenom jim wendlers senaste bok, beyond 5/3/1, gav jag mig på vad han kallar för joker sets. själv såg jag inget lustigt alls i dem.

  1. 3x 147.5 kg (140 kg + 5 % = 147 kg)

stannade här. en trea på 147.5 kg är det mesta jag har gjort på så tung vikt. jag känner tillförsikt inför tunga singlar och att räkna samman total årsutveckling så småningom.

assistanslyft

liggande lårcurl, med bandövningar mellan varje set. axlarna gillar verkligen det här. igen, tack till the ruiner som fixade bandet.

  1. 15x 50 kg
  2. 15x 50 kg
  3. 15x 45 kg
  4. 15x 45 kg
  5. 15x 45 kg

leg extensions

  1. 15x 70 kg
  2. 15x 70 kg
  3. 15x 70 kg
  4. 15x 65 kg
  5. 15x 65 kg

gjorde hyggligt ifrån mig i assistansövningarna. träffade på min vän och närmaste kollega på gymmet. han uttryckte förvåning över att jag satt i maskinerna. jag var tvungen att medge att jag var skeptisk till en början, men just nu känns det väldigt bra att variera från skivstång till maskin i assistansen. kroppen är avsevärt mindre sliten på det stora hela.

wpid-20140802_011538-1.jpg

2 Augusti 2014

Det här inlägget postades i squat och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till w2d2 – squat och förskjutning i programmet

  1. Ruin Christmas skriver:

    lookin pretty ripped

Kommentera

