w3d3 – mariachi el bronx

ett av de bättre banden jag stött på är the bronx. något som är än större, för mig åtminstone, är deras sidoprojekt mariachi el bronx. precis som namnet antyder spelar de musik av mariachi-typ (det finns säkert purister med starka åsikter här) och det är jäääävligt bra. för den som använder spotify finns en del material där.

stången som passar för marklyft var upptagen av en tämligen grov herre med t-shirt från en kraftsportklubb. där verkar han ha spenderat en del tid, för med sin uppskattade kroppsvikt på <90 kg gjorde han flera set om tre repetitioner med 180 kg. det såg knappt ut att vara jobbigt. han var dessutom väldigt trevlig och slängde till mig ställningen så att jag kunde bänkpressa på en annan plats än just den där han stod.

apropå att tänka på tricepsträning (se nedan under assistanslyften) orkar jag idag bara fixera på några få saker:

  • preparation av en av mina nya plasmider (åtgången har varit större än jag först tänkte), den plasmid som fungerar bäst för det jag gör
  • läsa en reseskildring från médecins sans frontières
  • titta på några grundläggande operationstekniker
  • fortsätta repetera anatomi
  • diskutera anatomin och operationsteknikerna med den spanska studenten jag handleder över sommaren

huvudlyft

bänkpress på formen 5 / 3 / 1+.

  1. 5x 75 kg
  2. 3x 85 kg
  3. 2x 95 kg

det här var ok. andra repen på 95 kg var riktigt långsam. stången rörde sig uppåt hela tiden men låt oss säga att hastigheten var inverst korrelerad mot tiden. börjar genast tänka på att göra mera speed work-inriktade set i assistansen efter att jag lyssnade på en podcast med louie simmons igår. får se om det någonsin blir utrymme för det.

positiva saker: leg drive, handlederna raka, höll svanken tight och rumpan fastspikad i bänken, huvudet på ett bra ställe från början

saker som kan förbättras: stångens hastighet på väg upp, rörelsens bana, allt

assistanslyft

mera bänkpress med fat gripz, mindre belastning och tröttare muskler. varierade greppet något mellan seten, se notering inom parentes. bandövningar mellan alla set.

  1. 10x 62.5 kg
  2. 10x 62.5 kg
  3. 10x 62.5 kg
  4. 10x 62.5 kg
  5. 10x 62.5 kg

det kändes bra att variera greppet något, allt från smalt (där räfflingen tar slut) till där jag vanligen har händerna (lillfingret på ringen). upplever att triceps ger sig först. vid tillfälle, men inte idag, ska jag försöka tänka mer på det.

kroc rows följde på detta.

  1. 10x 40 kg
  2. 10x 40 kg
  3. 20x 40 kg
  4. 18x 40 kg
  5. 14x 40 kg

krocsen var alltså avsevärt tyngre än föregående vecka. jag antar att bandövningarna mellan bänkseten ovan spelade viss roll, och säkert upplevd trötthet generellt. tog i så mycket jag orkade och gick från gymmet med en känsla av att ha tagit i hyggligt.

Det här inlägget postades i bänk och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

