w3d1 – paul carter to the rescue

dagens viktigaste länk först: elitefts har en text om hur smart det är att idrotta utan skor. jag visste att jag hade rätt när jag rationaliserade bort dojjorna!

gurun för alla riktiga gym bros, paul carter, skrev en grej via t-nation apropå att pressa över huvudet. det internetsammanhang jag rör mig i när det gäller lyftande gör mest skit av paul carter och hans matematiska rallarsvingar. men, det funkar ju bra för honom och det är det viktiga. roligt här är att nämnda carter bara häromdagen skrivit om hur mycket protein en person egentligen behöver, en text där han inte framstår som ett meathead (han håller alltså med mig och vice versa).

träffade två nästan autentiska gym bros när jag var och lyfte. de följde det outtalade schemat och körde bröstövningar på internationella bänkpressdagen (i.e. varje måndag). bara några få och rätt oimponerande set i bänken (de tog lättare och kortare set än mina assistansditon med fat gripz, men så vägde de säkert 15 kg mindre än jag i rent fett). etiketten ”nästan autentiska” eftersom de var trevliga, glada och artiga när vi delade på chinsstången. jag fick en blackout och tyckte det var en bra idé att småprata lite.

jag: ni kör många bröstövningar. vad gör ni för övre rygg?

snubben: övre rygg? blir det i kryssdraget?

jag: vet du vem jim wendler är? westside barbell? matt kroczaleski? kroc rows?

snubben: eeeehhhhhh….

det sociala experimentet fick mig istället att framstå som en internet tough guy och besserwisser på samma gång. 200 % hit rate. oavsett var killarna glada och vinkade hej då när de gick, troligen för att de inte vågade annat.

huvudlyft

fucking militärpress på formen 5 / 3 / 1+.

  1. 5x 50 kg
  2. 3x 57.5 kg
  3. 3x 62.5 kg

äntligen(!) kändes min kropp inte som en säck med skit alternativt potatis och sås. använde ett grepp utan tumme (se länken till t-nation ovan). försökte hålla ihop kroppen mycket mer aktivt än annars. kanske hade jag marginalerna på min sida, men jag kommer fortsätta såhär och se hur det artar sig.

assistanslyft

pullups och dips. kort vila emellan seten för att göra bandövningar. för den som bryr sig skriver jag ut mina set som en kommunist.

dips

  1. 15x 10 kg
  2. 15x 10 kg
  3. 15x 10 kg
  4. 15x 10 kg
  5. 15x 10 kg

pullups

  1. 8x 10 kg
  2. 7x 10 kg
  3. 7x 10 kg
  4. 7x 10 kg
  5. 7x 10 kg

helt okej här. den stora frågan i tillvaron just nu är om jag ska hänga på lite mer vikt (+1.25 kg / 2.5 kg), eller gå på längre set? verkar troligt med tyngre vikter så att jag framstår som tuffare.

avslutade traditionsenligt med bicepscurls i preacherbänk. z-stång och feta grepp på det. dessutom mera bandövningar mellan seten.

  1. 10x 30 kg
  2. 10x 30 kg
  3. 10x 30 kg
  4. 5x 30 kg

där fick det räcka. proppade munnen full med bananer och proteinlösning (jag gillar det engelska uttrycket ”stuffed my face!” mycket mer, för det är så det är).

Det här inlägget postades i militärpress och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till w3d1 – paul carter to the rescue

  1. Ping: w3d2 – glutes | lyfta på jobbet

Kommentera

