w2d2 – ett lyft för både kropp och ego

idag är det marklyft och jag börjar skriva det här redan på tåget till sjukhuset. early bird get the blog written in time.

med avseende på huvudlyftet lämnade gårdagen stort utrymme för förbättringar. jag har läst och funderat en del. dave tate verkar tycka att bänkpress i snedbänk är bra för axlarna, men viktig skillnad här är att han är stark och trasig. jag är bara inte stark med datorspelsrelaterade smärtor i, framförallt, höger axel. känns inte helt givet att tates approach kommer fungera för mig.

elitefts har en text idag om att träna i komplex för att komma igenom platåer. kombinationer av  vissa övningar (se bild nedan) kan, enligt texten, agera stärkande på totalt framåtskridande. kanske kan det vara något? det finns egentligen så mycket att välja på, bra och mindre bra saker, att hela världen är som ett smörgåsbord.

Screen-Shot-2014-06-27-at-2.19.17-PM

originalet finns på elitefts.com (länk till artikel)

elitefts körde en text igår där man, i all korthet, jämförde olika sätt att periodisera träningen. budskapet jag tog med mig var att 5/3/1 är bra men att westside-upplägget kan vara ännu bättre med avseende på styrkeutveckling. min första tanke är att personen måste kunna maximera nyttan av sin träning, och åtminstone för mig är jag övertygad om att 5/3/1 har väldigt mycket att erbjuda (vänligen notera allt gnäll om uteblivna framgångar i militärpressen). om jag uppnår vissa mål vore det i en ännu inte definierad framtid roligt att prova ett annat upplägg, bara för att.

avrundar med att tänka på att jag hänger för mycket på internet. det kanske är dags att get off the internet och gå utanför min comfort zone.

huvudlyft

marklyft på formen 3 / 3 / 3+.

  1. 3x 130.0 kg
  2. 3x 147.5 kg
  3. 5x 165.0 kg

kände mig väldigt stark i de två första seten. i tredje setet kände jag mig plötsligt en aning mindre stark. målsättningen var sex reps. fick ut fem med skaplig form. träffade ändå någon sorts lägsta målsättning. om det ser liknande ut nästa vecka går jag på ökning.

assistanslyft

följde upp med good mornings för att stärka min posterior chain.

  1. 12x 62.5 kg
  2. 12x 65.0 kg
  3. 12x 67.5 kg
  4. 12x 67.5 kg
  5. 12x 65.0 kg

en liten ökning i belastning jämfört med förra veckan. jag har fått för mig att 70 kg vore en bra belastningsnivå att ligga på här och nu.

därefter, som vanligt, en runda för magen: situps med viktskiva (fullständiga med raka[de] ben) och side bends med viktskiva

situps

  1. 15x 20 kg
  2. 15x 20 kg
  3. 15x 20 kg
  4. 15x 20 kg
  5. 15x 20 kg

side bends (per sida)

  1. 15x 25 kg
  2. 15x 25 kg
  3. 15x 25 kg
  4. 15x 25 kg
  5. 15x 25 kg

magövningar känns bra. tror att jag får ut saker av dem. ett mål är fortfarande att göra situps med bandet som motstånd. här ville jag länka en video av clint darden, men hans kanal är tydligen nedplockad från youtube för att han lite för öppet diskuterat prestationshöjande preparat. oklart varför idiotkanaler som ”shortcuts to abs” får vara kvar när det uppenbart är omöjligt att gå från sparris till muskelberg på sex veckor, som de hävdar.

Det här inlägget postades i marklyft och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

