w2d1 – söker lösningar

tyckte att jag var på plats i hygglig tid idag. i korridoren mötte jag en kollega (pediatriker, doktorerar på en immunologigrej) som var värre: han hade varit kvar till 23 igår. kom tillbaka till jobbet 03 eftersom han ändå inte kunde sova. tämligen ambitiöst. eller stressat.

jag gick in för att lyfta undan några kilogram i militärpressen. gjorde tre bra reps i sista setet, sedan stannade kroppen. der hände inget mer när jag tryckte på (förutom att min ansiktsfärg blev allt mer ilsket röd, som en inflammerad jordgubbe). kände mig jävligt knäckt. jag har provat olika saker för pressarna: pressa mera (det gick sådär), köra dips med belastning (i just den övningen blir jag dock stadigt starkare) och bandövningar (känns utmärkt, både i vardagen och vid bänkpress).

nu har jag trefyra saker kvar på min lista över saker att prova för att öka militärpressarna: overload (så länge jag tar minsta repparna ökar jag belastningen), byt ut press över huvudet mot sned bänkpress, byt ut militärpressen mot hantelpress över huvudet (kanske kan det fungera bättre?) eller bara sluta pressa (får börja om att samla på ishockeykort istället).

provade den mycket enkla swiss bar som nu finns på gymmet. kroppen räckte till tre reps där också (så jag har gjort 2×3 på dagens tyngsta vikt).

ska försöka orka dyka i forumet på t-nation. det finns säkert något intelligent där.

huvudlyft

militärpress på formen 3 / 3 / 3+.

  1. 3x 52.5 kg
  2. 3x 57.5 kg
  3. (2x)3x 60 kg

tog alltså slut i sista. hade dessutom ont i magen, så jag hade inte någon höjdarupplevelse i början av dagens lyftande.

assistanslyft

dips med vikt och pullups med vikt. varannat set med bandövningar emellan.

dips

  1. 15x 10 kg
  2. 15x 10 kg
  3. 15x 10 kg
  4. 15x 10 kg
  5. 15x 10 kg

pullups

  1. 8x 10 kg
  2. 7x 10 kg
  3. 7x 10 kg
  4. 7x 10 kg
  5. 6x 10 kg

pullups är alltså med handryggen mot kroppen (överhandsgrepp). det känns i skrivande stund som en viktig distinktion.

fortsatte med några bicepscurl i preacherbänk med feta grepp på ez-stång.

  1. 10x 30 kg
  2. 10x 30 kg
  3. 10x 30 kg

tiden tog slut, jag gick till jobbet.

Det här inlägget postades i militärpress och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

