w1d2 – marklyft och good mornings

tisdagens lyft.

det var lugnt på gymmet. skojigaste personinteraktionen, med avseende på lyftandet, var när jag satt upp power racket för att göra good mornings. tog en kort sväng till vattenkranen för att fylla på. då kommer en kille in på gymmet och knatar omedelbart bort mot racket. jag har sett honom ofta på senaste tiden. han lyfter på morgonen flera dagar i veckan. oklart om han följer något program eller bara kör på.

hur som helst såg han att någon (jag) hade claimat racket. erbjöd honom att dela på racket, men han tog den andra stången (den bänkpressvänliga stången) som var ledig. sedan visade det sig att han gjorde marklyft och jag undrade för mig själv varför han ville vara i racket. jag kan acceptera att en person som lyfter tungt vill ha racket som en säkerhet även vid marklyft, om man exempelvis tappar stången. just den här snubben lyfte på vad jag uppskattar vara drygt halva kroppsvikten (40 kg vikt, vägde troligen närmare 80 kg).

han såg inte ut som en tunnis, tvärtom, så jag ser två möjligheter: han är all show and no go alternativt håller han på med rehab efter någon otrevlig skada. ett mysterium i vardagen.

huvudlyft

värmde upp med lätta marklyft. sedan: marklyft på formen 5 / 5 / 5+.

  1. 5x 120.0 kg
  2. 5x 137.5 kg
  3. 7x 157.5 kg

var mycket kontrollerad på nedvägen. jag förstår att om jag skulle släppa stången borde jag orka åtminstone två reps till, men det är inte ett alternativ på jobbgymmet.

assistanslyft

gick vidare med good mornings

  1. 12x 60 kg
  2. 12x 62.5 kg
  3. 12 65 kg
  4. 12x 62.5 kg
  5. 12x 62.5 kg

börjar sakta få till snitsen på den här övningen. ryggen känns hundra gånger starkare redan. är övertygad om att jag kommer få utdelning i marklyftet.

vidare med något för magen: situps med viktskiva och side bends med viktskiva.

situps

  1. 15x 20 kg
  2. 15x 20 kg
  3. 15x 20 kg
  4. 15x 20 kg
  5. 15x 20 kg

side bends

  1. 15x 25 kg
  2. 15x 25 kg
  3. 15x 25 kg
  4. 15x 25 kg
  5. 15x 25 kg

situps fick genomgå en lagom uppgradering, från 15 kg till 20 kg. fortfarande en bit kvar till något världsrekord, men ständigt närmare. 🙂

Det här inlägget postades i marklyft och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

