w1d1 – militärpress (eller ”det är inte du, det är jag”)

laddade med att spela datorspel till alldeles för sent. vaknade trots detta med en utvilad känsla till doften av pulled pork som tillagats över natten. hoppar av paleoexperimentet (eller ja, jag förhandlade mig till potatis men avstod säd och gryner) från och med idag. i praktiken innebär det bara att jag återigen äter havregrynsgröt till frukost. har känt mig lättare i kroppen (och vågen har visat en liten minskning). ser två primära anledningar:

  1. kroppen har släppt en del vatten i och med det minskade kolhydratintaget.
  2. min konsumtion av kakor och godis har minskat kraftigt under de tre veckornas experiment.

men, allt är inte fint and dandy. jag upplever också att jag har tappat, planat ut, stagnerat, i styrka. jag hoppas att lite mera kolhydrater ger mig en annan känsla över tid.

värmde upp med gummibandet. upplever att jag har mycket mindre ont i axlarna, framförallt den högra. nu kan jag sova på höger sida utan att vakna av smärta (props ruin). fortsatte med lätta treor militärpress.

mitt i uppvärmningen kommer någon och knackar på fönsterrutan (gymmet är i markplan). personen ifråga verkar signalera att deras passerkort, som de viftar med, inte längre är giltigt men att de ändå väldigt gärna vill komma in. jag skakar på huvudet och fortsätter med mitt, uppmärksamheten behövs på annat håll. efter en stund har någon annan uppenbart släppt in den viftande individen och dennes kollega. de kommer fram till mig och vill ”tacka för hjälpen förut” (läs: mucka gräl). jag förklarar att enligt passerkortsavtalet, som alla skriver under, får man inte släppa in andra (det har tidigare varit problem med skadegörelse och sabotage på jobbgymmet). dessutom känner jag inte dessa två. de tjafsar vidare om ingenting. tyvärr är min go to-attityd här att vara trevlig. förklarar att jag inte ville vara otrevlig, men att regler är regler och så vidare. de ger sig. jag är för väluppfostrad.

huvudlyft

militärpress på formen 5 / 5 / 5+.

  1. 5x 42.5 kg
  2. 5x 50.0 kg
  3. 6x 57.5 kg

kände mig stark och snabb i de två första seten. det sista setet var tungt, och sjätte repetitionen kändes som ett sisyfos-projekt. det löste sig till sist.

jag tänker för mycket. militärpressen kom idag över mig som en alldeles för stor utmaning. tror jag ska trixa lite med min loggbok så att det ser ut att vara färre reps eller något i den stilen.

när jag var klar noterade jag att gymansvarig köpt in en enkel modell av swiss bar. ska skicka upp en bild vid tillfälle, för den på länken är lite finare. jag är, hur som helst, intresserad av att prova den nya stången i militärpressen, för shits and giggles om inte annat.

assistanslyft

först dips, därefter bandövningar i vilan och sedan chins/pullups.

bandövningar är 3x 10 pull aparts per set. utförs på olika höjd: först över pectoralis-muskulatur, sedan under pecs (där stången går ned i bänkpressen) och sist över umbilicus.

dips
  1. 15x 10 kg
  2. 15x 10 kg
  3. 15x 10 kg
  4. 15x 10 kg
  5. 15x 10 kg

chins/pullups

  1. 8x 10 kg
  2. 7x 10 kg
  3. 7x 10 kg
  4. 7x 10 kg
  5. 10x

har vant mig vid viktade dips. börjar sakta även vänja mig vid chins med viktskiva, även om det varje kg känns som två just där. gick bättre än jag förväntade mig med chins/pullups, vilket var positivt. valde att plocka bort viktskivan inför sista setet chins. flög upp på stången, kroppen kändes som en fjäder.

totalt blev pull aparts 210 st till antalet för dagen.

avslutade som vanligt med den viktigaste övningen för funktionell styrka: bicepscurls, med fat gripz, i preacherbänk.

  1. 10x 30 kg
  2. 10x 30 kg
  3. 5x 30 kg

här tog tiden slut och jag sprang till jobbet.

26 Juni 2014, end of paleo challenge

26 Juni 2014, end of paleo challenge

Det här inlägget postades i militärpress och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

