w2d2 – fortfarande tråkig, nu mindre stor

när träningen subjektivt känns på en bottennivå tänker jag att det är ett utmärkt tillfälle att göra den där översynen av assistansövningar som jag gnällt om ett tag. eftersom jag är bekväm av mig kör jag nästan rakt av på wendler igen, med ett tydligt undantag: squat.

en mindre avvikelse, enligt min ringa mening, är magövningar på marklyftsdagen. på jobbgymmet där jag är nu finns ingen stång för att göra hängande benresningar i. ställningen för chins och dips sitter nämligen ihop, samt är placerad så att benresningarna är möjliga att få plats med.

wendlers template for triumvirate

wendlers template for triumvirate

triumvirate

my take on the triumvirate

enligt wendler så är bra assistans till squat, enligt den här modellen, att köra benspark och lårcurl. jag väljer att stå kvar på djupa squats därför att jag gillar övningen. återstår att se om det ger god utdelning eller ej, men jag har fått för mig att det åtminstone inte kan vara direkt dåligt för utvecklingen i squats att göra fler squats.

träningssveriges svar på george carlin, magnus cedenblad, skickar ut en känga till fitnessvärlden på sin blogg.

 huvudlyft

marklyft på formen 3 / 3 / 3+, med bälte.

  1. 3x 130.0 kg
  2. 3x 147.5 kg
  3. 3x 165.0 kg

kände mig lätt och ledig i kroppen efter de tre huvudseten. med avseende på mitt omedelbara fysiska välmående var det trevligt att stanna på lägsta möjliga nivå i och med 3×3. oh well.

assistanslyft

good morning (skivstång), givetvis utan bälte.

  1. 15x 50 kg
  2. 12x 55 kg
  3. 12x 57.5 kg
  4. 12x 55 kg
  5. 12x 55 kg

börjar med låga nummer. det känns i kroppen, och jag vill tro att det är en övning som kommer föra med sig mycket gott. kanske särskilt i marklyftet, vilket är mitt primära syfte.

därefter magövningar: situps (med viktskiva) och side bends (också med skiva). vartannat set hela tiden utan någon särskild vila mellan seten.

situps (med raka ben)

  1. 15x 15 kg
  2. 15x 15 kg
  3. 15x 15 kg
  4. 15x 15 kg
  5. 15x 15 kg

side bends (15 reps per sida)

  1. 15x 25 kg
  2. 15x 25 kg
  3. 15x 25 kg
  4. 15x 25 kg
  5. 15x 25 kg

när jag var  färdig kändes det på nya spännande ställen i ryggen. en bra sak är att kroppen inte är tillnärmelsevis lika trött som när jag gjorde 50 marklyft som assistans istället för good mornings.

kommer även få in uppbyggande övningar med gummiband för axlar under eftermiddagen.

 edit

strunta i det ovan. squatdagen kommer följa wendlers templat med benspark och lårcurls.

Det här inlägget postades i marklyft och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till w2d2 – fortfarande tråkig, nu mindre stor

  1. Ping: w2d4 – framåt, uppåt! | lyfta på jobbet

  2. Ping: w2d2 – squat deluxe | lyfta på jobbet

Kommentera

