w1d2 – marklyft

t-nation kör en text idag av john romano där han diskuterar kring steroider. efter en osympatisk inledning med citat av milton friedman artar sig innehållet snabbt till att bli intressant. ett stycke i slutet fastnade hos mig:

So, where does that leave us? Well, you can still get 30 years for testosterone, if you get caught. That’s a big if. It does however seem to be a bit smaller of an if as it was a few years ago. The hysteria seems to have ebbed. The alarmists have lost much credibility from parent groups calling creatine a steroid and Don Hooton proclaiming that veteran actor Tom Hanks opened a show on Broadway ”high on steroids” for having had a cortisone shot in his injured hand. Don sounds a bit desperate.

personligen ser jag inte steroider/PEDs som ett alternativ, och jag är tveksam till en stor del av användandet som jag uppfattar det. samtidigt går det inte att neka till att det finns stora medicinska fördelar med att ge folk olika typer av hormoner (jag tänker närmast på testosteron och HGH). rent etiskt bör det svårt, föreställer jag mig, att få tillstånd till en studie där man studerar PED-användning över en längre tid. om möjlighet ges kommer jag att gräva ned mig där i framtiden.

en annan intressant text, från häromdagen, finns på elitefts där skip hill skriver om celiaki (coeliac disease). han verkar störa sig på personer som självdiagnosticerar sig med celiaki. det gör jag med, precis som jag stör mig på människor som hävdar att de laktosintoleranta. mindre trams, mera tänk. en halvseriös källa (jag tar en snabb utväg) på laktostoleransnivåer visar att sverige knappast är ett utsatt område (se bild nedan). så, mindre självdiagnostik tack. den här studien från juni 2014 (rykande färskt i skrivande stund!) ger lite mer input på hälsoaspekter av mjölkdrickande.

Global-Lactose-Intolerance

laktosintolerans. mörkare färg betyder högre förekomst av laktosintolerans hos befolkningen, ljusare färg innebär lägre förekomst av laktosintolerans.

uppvärmning

air squats. vilade i bottenpositionen. därefter lätta treor marklyft på 20 kg, 60 kg, 70 kg, 80 kg, 90 kg och 100 kg.

huvudlyft

marklyft på formen 5 / 5 / 5+.

  1. 5x 120.0 kg
  2. 5x 137.5 kg
  3. 7x 157.5 kg

dagens huvudlyft kändes klart bättre än gårdagens dito. stop and go mellan varje repetition. tyvärr kan jag inte skoja bort att det kändes tungt i sista repen, men att jag ändå övervägde att gå på 8x. formen i den sjunde repetitionen gjorde att jag avstod.

gick från dagens huvudlyft med känslan att jag, mycket relativt sett, ändå var ”majoring in the majors”.

assistanslyft

mera marklyft, men med lägre belastning och i längre lite längre set.

  1. 10x 115 kg
  2. 10x 115 kg
  3. 10x 115 kg
  4. 10x 115 kg
  5. 10x 115 kg

blev riktigt trött och tillät mig själv att vila generöst mellan seten (säkert 2-3 minuter i taget).

gick vidare och varvade situps (raka ben, viktskiva mot bröstet) med side bends (viktskiva). varvade de två med varandra, ingen egentlig vila mellan.

situps

  1. 15x 15 kg
  2. 15x 15 kg
  3. 15x 15 kg

side bends (självklart 15 reps per sida, för en total av 30 per set)

  1. 15x 25 kg
  2. 15x 25 kg
  3. 15x 25 kg

tiden sprang ifrån mig efter tre set för mage istället för de planerade fem. med tanke på att jag igår körde på för mycket kändes det bra att istället kunna avbryta när omständigheterna så krävde.

Det här inlägget postades i marklyft och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

