prioriteringsdags

när jag läste det här tänkte jag, så klart, på hur lätt det är att se fel hos andra relativt att se sina egna eventuella fel och brister (jag har dock inga).

vanligtvis skrattar jag åt foliehattar som käkar multivitaminer, dricker urin och tror på utomjordiska ödlor. spännande då hur jag själv, när jag för en tid sedan drog på ett aphthous ulcer omedelbart diagnosticerade mig själv med B12-brist (jag konsumerar mjölkprodukter i en sådan grad att detta  borde vara omöjligt utan annan underliggande sjukdom) och köpte en förpackning…multivitaminer.

mina handledare säger att den som inte redan är hypokondriker har goda chanser att utveckla svåra sjukdomstillstånd tre till fyra gånger per vecka. nästan alltid är de här sjukdomarna mystiskt självläkande och symptomfria. ett urval av sjukdomstillstånd jag varit säker på att jag haft de senaste fem åren, utöver den ganska lindriga B12-bristen, är Marfans syndrom, hjärntumör x3, hjärtinfarkt, ALS, MS, Asperger, gynekomasti och Klinefelter. några gånger per år också en släng av diabetes. listan på sjukdomstillstånd jag faktiskt har haft under samma period är betydligt kortare.

varför skriver jag om det här på ett ställe där det annars mest handlar om skivstänger? efter diskussioner under måndagen föll det till sist ned en pollett i skallen: om jag just nu bara känner mig trött, har ont och upplever allt sämre prestationer när jag lyfter är det antagligen bättre att ta en riktig vila. nästa vecka har jag en deadline som är en stor press. om jag fram tills dess ser till att sova, äta och jobba ordentligt (eller fokusera på kärnverksamheten, som vissa kanske skulle formulera det) istället för att gnälla mig fram på gymmet blir nog allt bättre.

en sak i taget. våren har mestadels varit sju saker i taget, helst samtidigt. ned med hakan, upp med axlarna och rid ut den upplevda stormen.

 

Det här inlägget postades i omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

