måndag vecka 3 – militärpress + diskussion

har haft en fysiskt vilsam helg med jobb och jobb. kände mig en aning mindre knäckt idag jämfört med i fredags, så jag cyklade till gymmet som vanligt. har dragit mig antihistaminer så att kroppen kändes lättare och starkare.

uppvärmning

cykling. sedan lätta militärpressar på 20 kg, 30 kg, 40 kg.

huvudlyft

militärpress på formen 5 / 3 / 1+.

  1. 5x 50.0 kg
  2. 3x 57.5 kg
  3. 3x 62.5 kg

well. jag är varken glad eller nöjd. mer om detta längre ned.

assistanslyft

mera militärpress, men med lägre belastning och feta grepp.

  1. 10x 42.5 kg
  2. 10x 42.5 kg
  3. 10x 42.5 kg
  4. 10x 42.5 kg
  5. 10x 42.5 kg

var trött här. nästan ännu tröttare än jag väntade mig. även här, se diskussion längre ned.

sedan pullups och dips

dips

  1. 15x 5 kg
  2. 15x 5 kg
  3. 15x 5 kg
  4. 15x 5 kg
  5. 15x 5 kg

pullups

  1. 7x 5 kg
  2. 7x 5 kg
  3. 7x 5 kg
  4. 7x 5 kg
  5. 7x 10 kg

valde att variera mig något, trots tröttheten. kände att jag annars hade kräkts inombords på pullups/chins.

sedan, som vanligt, den mest centrala övningen: bicepscurls och tricepsgrej i superset

bicepscurls med z-stång, feta grepp

  1. 10x 30.0 kg
  2. 10x 30.0 kg
  3. 10x 30.0 kg
  4. 9x 30.0 kg
  5. 9x 30.0 kg

triceps

  1. 10x 30.0 kg
  2. 10x 30.0 kg
  3. 10x 30.0 kg
  4. 9x 30.0 kg
  5. 9x 30.0 kg

 diskussion

jag upplever en nedgång i prestationen när det kommer till militärpress. diskuterade med en gammal gymräv imorse, och han tyckte att det inte var så farligt. eftersom mina tunga set ändå innehåller så pass få repetitioner så var det, enligt honom, ingenting att hänga upp så på. det kan handla om sömn, mat och stress. även utebliven vila. take home message från den avslappnade gymbossen var att vila lite mera. äta, sova, fixa undan jobbet som hänger över mig som ett fucking damoklessvärd.

viss variation har provats i programmeringen, men de upplevda framstegen varierar ganska mycket från gång till gång. de tunga seten har gått stadigt nedåt. assistansseten känns väldigt bra vissa dagar.

tanken med att lägga till mera militärpress, som assistans, var att volym skulle lösa en del problem. mera träning var tänkt att ge

  • bättre utförande av rörelsen
  • bättre neuromuskulär aktivering (eller bara bättre effekt ut per rörelse)
  • starkare axlar
  • viss hypertrofi (och därigenom förutsättningar för ytterligare styrka)
  • ökad uthållighet

och jag upplever att det har gett

  • något bättre teknik (men jag jobbar fortfarande hårt på att använda latsen som en hylla, något jag inte riktigt fattar än)
  • viss upplevd hypertrofi
  • ökad uthållighet (det är lite mindre jobbigt att göra set om 10 repetitioner)

60 % hit rate är ju inte direkt asdåligt, men knappast bra heller.

vi får se. jag hoppas att minskad stress, mera vila och 50 % semester ska vara den hemliga dunderkuren.

26 Maj 2014

26 Maj 2014

Det här inlägget postades i militärpress och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

