tisdag vecka 2 – marklyft och att vara en gubbe

tisdag var, planenligt, marklyft. lyfte på eftermiddagen, tillsammans med min lite yngre och mer energiske följeslagare. vi gjorde äckliga saker på förmiddagen (teratom och nekrotisk testis) för att komma i stämning.

det visade sig att ett helt gäng som vi känner, eller i alla fall är bekanta med, också skulle gå till studentgymmet på eftermiddagen. social overload, jämfört med min zen-mässiga tillvaro. tappade koncepten lite och pratade alldeles för mycket. blev imponerad av att den minsta tjejen i gruppen drog 1.5x kroppsvikten i marklyft utan att blinka.

min flaska med tvål hade läckt ut i hela väskan. handskarna var inte användbara, så det blev med bara händer. tyvärr finns det inget kalk, och jag tror inte inte att man får använda det heller. mina mjuka frökenfingrar blev alltså riktigt mosade. när jag tänker på det har jag fortfarande, morgonen efter, ett litet känslobortfall i ena pekfingertoppen.

uppvärmning

marklyft på ojämna belastningsnivåer. fick upp en behaglig värme i kroppen (delvis för att det var +20 C utomhus och sol som pressade in genom fönstren, underbart!).

huvudlyft

marklyft på formen 3 / 3 / 3+.

  1. 3x 130.0 kg
  2. 3x 147.5 kg
  3. 5x 165.0 kg

två saker: i set #2 slarvade jag med min setup. tappade ryggen och saknade bra hållning i svanken. i set #3 höll inte händerna, utan mina minimala valkar sprack. visst obehag, och jag gav mig efter fem repetitioner. alltså, slarva inte med setup, för det straffar sig, och om jag ska köra med handskar ska jag inte hälla tvål på dem före träningspasset.

så.

assistanslyft

mera marklyft på en lite lägre belastningsnivå.

  1. 15x 115.0 kg
  2. 15x 115.0 kg
  3. 15x 115.0 kg
  4. 15x 115.0 kg
  5. 15x 115.0 kg

benen var trötta här. sprang alltså intervaller i backe på måndag eftermiddag, och det var självklart mindre genomtänkt. under assistanslyften såg jag ut som en puffande tomat med andnöd. tur att jag inte är där för att se snygg ut, utan för att bli så stark som möjligt.

fuskade i sista setet och gjorde de sista fyra repetitionerna sumo. kände att jag tappade formen, men skulle kunna hålla något längre med positionsbyte. så blev det också.

följde upp med något för magen: situps med viktskiva + sidebends, också där med viktskiva.

situps

  1. 15x 10 kg
  2. 15x 10 kg
  3. 15x 10 kg
  4. 15x 10 kg
  5. 15x 10 kg

kroppen kändes bra. tror att jag om inte alltför länge ska öka till 15 kg i ett försök att se mer ut som clint darden (minus skägget).

side bends (15 reps per sida, totalt 2×15 i ett set)

  1. 15x 20 kg
  2. 15x 20 kg
  3. 15x 20 kg
  4. 15x 20 kg
  5. 15x 20 kg

det fanns ingen vikt på 25 kg som var ledig, så det blev 20 kg. kändes inte som någon stor förlust, även om det störde mig precis i början.

nu snabbt iväg!

Det här inlägget postades i marklyft och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

