kroppen latar sig, sinnet är aktivt!

emfysem är obehagliga saker. något som nästan är ännu obehagligare, åtminstone att titta på, är polycystiska njurar hos vuxna människor. såg två fina exemplar som vägde drygt 4 kg stycket och inte hade någon direkt normal vävnad kvar. bildgoogla, men inte vid matbordet.

t-nation har kört två texter som jag gillar. en text handlar om dips, en övning jag själv tycker ger mycket per nedlagd tid. kul grej med dips är möjligheten att lätta variera positionen på överkroppen, lodrät alternativt mera framåtlutad, för att fokusera på triceps- respektive pectoralismuskulaturen. i just mitt fall utgör dips framförallt assistans för bröstpartiet. min överkropp är som bekant klart svagare, relativt sett, än underkroppen.

ben bruno går igenom några olika varianter på dips. för den som har ringar kan det säkert vara vettigt att prova. där jag kör finns bara en fast ställning, så jag nöjer mig med ett så brett grepp som möjligt och eventuellt en liten extra påhängd vikt.

den andra texten på t-nation handlar om brister i träningsprogrammeringen som textförfattaren uppfattar som vanliga. den första, att rycka upp marklyftet, känner jag igen mig själv i. har aktivt jobbat med att få bort ryckmomentet genom ordentlig setup innan lyft och att ”pull the slack out of the bar”. det sista förmår jag inte översätta just nu, eftersom jag bara har insupit visdomen direkt från en lista via elitefts.

två saker till från den andra t-nationartikeln fastnade hos mig, och fick mig att känna mig väldigt insiktsfull (vilket nästan enbart kommer sig av att jag är som en gräshoppa när jag scannar av innehållet på vissa websidor):

  • om du ska supersetta, gör det smart. min läsning blir, efter påverkan av wendlers texter, att bicepscurls är en så lågt prioriterad övning att den i bästa fall kommer sist på träningspasset. för mig fungerar det i alla fall bra för mina målsättningar.
  • vid marklyft, kör stop-and-go. studsa inte stången i golvet. jag resonerar så att det främjar min styrkeutveckling att stanna mellan varje lyft, och i min parallella gym-verklighet ser jag tuffare ut. att tävla ingår inte i min målbild, alls. jag vill bara bli okej stark.

när jag startar om, igen, på måndag kommer jag också att vara mera noga med konditionsträning. i november ska jag nämligen springa ett motionslopp på 10 km. detta tillsammans med minst en kompis, och jag vill så klart vara bäst i den lika inofficiella som outtalade tävlingen oss emellan. utöver detta är målsättningen 200 kg i marklyft och 170 kg squat innan årsskiftet. it’s on!

Det här inlägget postades i omkring och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

