tisdag vecka 3 – marklyft och finsk farbror

har hittat en dator att skriva på. hoppas att min jobbdator kommer tillbaka från reparation inom kort. väldigt tärande att behöva blogga på mobilen, nämligen. är på det andra sjukhuset från och med idag, på obestämd tid. gissar att det i alla fall blir två år. tråkigt att åka pendeltåg, men fint med stabilitet i tillvaron.

fick köra kring lunchtid idag. det hanns inte imorse, så jag släppte iväg min SO att lyfta istället. hade ett viktigt arbetsmoment som var planerat 9-12. jag blev klar 11 och kunde smita iväg.

träffade en farbror (han var alltså säkert bara något år äldre än mig) på gymmet. han bröt på finska. vi pratade om marklyft, periodisering och hur prestationshöjande preparat förstör idrott. jag valde att inte gå in i en relativiserande diskussion om PEDs utan diskuterade artigt lance armstrong, finska längdskidåkare och don johnson. vi enades i att carl lewis troligtvis är den mest tankade atleten som aldrig åkt dit för något.

han kikade nyfiket på min marklyftsform (mer om det längre ned). kort diskussion kring det också.

uppvärmning

lätta treor marklyft på 20 kg, 60 kg, 80 kg, 100 kg.

huvudlyft

marklyft på formen 5 / 3 / 1+.

  1. 5x 135.0 kg
  2. 3x 155.0 kg
  3. 4x 172.5 kg

gjorde ett nytt personbästa med en fyra i sista setet. låt vara att den fjärde repetitionen såg ut som skit (jag tänker närmast på ordet ”atrocious” för att beskriva utförandet). den finske farbrorn anmärkte vänligt på detta, vilket på ett sätt var fint av honom. jag tog en sekunds vila i bottenposition efter repetition nummer tre och funderade, men beslöt att gå på den fjärde trots att formen troligen skulle bli lidande. det blev den alltså också.

hur som helst. framsteg är framsteg. 1×200 kg innan årsskiftet känns inte helt omöjligt.

assistanslyft

mera marklyft med lägre belastning och längre set. endast konventionella, eftersom jag sett att wendler förespråkar ordinära marklyft framför sumo.

  1. 10x 117.5 kg
  2.  10x 117.5 kg
  3. 10x 117.5 kg
  4. 10x 117.5 kg
  5. 10x 117.5 kg

blev trött på slutet, men det fungerade. tyckte att jag fick in bättre fart när den finske mannen gick. mycket trevligt med lite prat. otrevligt bara att det tar sån tid med allt.

för en tid sedan snodde någon hjulet i gymmet. jag improviserade och gjorde situps samt side bends. vartannat set.

situps med raka ben, ingen knas. viktskiva på bröstet.

  1. 15x 5 kg
  2. 15x 10 kg
  3. 15x 10 kg
  4. 15x 10 kg
  5. 15x 10 kg

side bends (15 per sida, alltså)

  1. 15x 25 kg
  2. 15x 25 kg
  3. 15x 25 kg
  4. 15x 25 kg
  5. 15x 25 kg

rundade av och sprang till jobbet. nu blir jag väl här till 1900.

edit: klockan är 2019 och det är fortfarande oklart när det är slut. önskar jag hade tagit med en matlåda till.

Det här inlägget postades i marklyft och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till tisdag vecka 3 – marklyft och finsk farbror

  1. ruinchristmas skriver:

    blog has been good lately. sometimes bench press mysteriously weakens. if it doesn’t come back then…idk, get a slingshot?

    Finnish uncle – you should probably listen to him about the deadlift. even finnish women can deadlift 300 kg. That is because they pull lumber all day long on prowler sleds. I learned that from Louie Simmons.

    • lyftapajobbet skriver:

      thanks.

      yea, I’m obviously not sure about the reasons for the most recent drop in the bench, but I have one or two ideas. gonna restart and see what happens (i.e. I fully expect to make up for the drop).

      true. also, those guys developed the sauna. that tells you something about how tough they are.

Kommentera

