fredag vecka 1 – squat

jag har en tendens att tycka synd om mig själv och att se vissa upplevda hinder som oöverkomliga. det är en inställning som går att förändra, precis som så många andra egenheter i tankegångarna.

internet svämmar över av motivationstexter av typen ”you’re alive, therefore you’re awesome”. I call bullshit och säger att för majoriteten av befolkningen är livet lätt med avseende på överlevnad. att saker sedan kan vara jävligt orättvisa är en helt annan femma.

i stort tilltalas jag ändå av att tänka som en amerikansk framgångskonsult, alltså i stil med ”jag är bara ansvarig för mig själv, för att nå mina mål kan jag enbart förlita mig på min egen arbetsinsats”. att just jag har och har haft tur på många sätt gör det så klart lättare att anamma den här typen av tankegods.

elitefts, min dagliga källa för bro science och halv-akademiska texter, har en artikel idag som handlar om att jobba mot uppsatta mål. jag är med här. innan jag drack kaffe och läste texten tänkte jag ”jag tar en sjukdag idag för jag är så jävla trött på allt, dags för choklad!”. placerade mig i arbetsställning, prokrastinerar lite istället och vet att jag kommer få en hel del jobb undanstökat idag.

uppvärmning

många air squats. ryggen är helt stekt efter marklyften i tisdags, och benen är mos från backarna i onsdags. goda förutsättningar för att lyfta, alltså.

femmor eller mer på 20 kg, 60 kg, 80 kg och 90 kg. generöst med vila. jag tänkte INTE bomba ut under den lätta veckan!

använde mitt nya bälte för första gången. kände mig som en kung och tänkte på de odödliga orden från stevey p: ”I go to the gym and I rip the fucking doors OFF when I go into the gym” samt ”man up, will you?”. 🙂

huvudlyft

knäböj på formen 5 / 5 / 5+.

5×97.5 kg
5×112.5 kg
9×127.5 kg

fick in ett bra sista set. såg varje rep som en singel med några sekunders stående vila och andhämtning efteråt. framtiden ser ljus ut!

assistanslyft

front squat på formen 5 / 5 / 5+.

5×62.5 kg
5×72.5 kg
7×82.5 kg

inget lysande set, men jag gjorde minsta antalet för att känna mig ok. spänd inför resten av squatsen.

mera squats, men fullständiga med röv mot vad. eller tvärtom.

10×100.0 kg
10×100.0 kg
10×100.0 kg
10×100.0 kg
10×100.0 kg

helt slut i ryggen efter detta. packade ihop, gick till omklädningsrummet och stötte på mannen som envisas med att snyta sig i duschen. han låter även som att han kräks. jag bad honom gå och kräkas i toaletten istället, varpå han svarade att om han nu hade kräkts hade han så klart gjort det i en toalett. nu sköljde han bara munnen.

motherfucker. jag ska gömma tvålen, som finns i duschen och som sjukhuset står för, varje dag hädanefter. den använder han nämligen. passiv aggression ftw.

Det här inlägget postades i squat och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till fredag vecka 1 – squat

  1. ruinchristmas skriver:

    that’s a great 9 rep squat. Sweden and I are proud of you.

    • lyftapajobbet skriver:

      your comment made me very happy. then I saw that I entered the wrong weight out of stupidity (looked at the wrong column in the table without thinking). so, not that great really.

      anxiously following your posts btw. when does the serious cutting begin?

      • ruinchristmas skriver:

        if you mean dieting i’m not gonna. as long as I am 188-190 I’m happy. Weight class is 181.75. Then cut water weight the day before starting at 7AM, hopefully make it by 11.

        if you mean tapering training tomorrow I will just max bench and squat. no volume and no deadlifting. then after that less and less each day.

      • lyftapajobbet skriver:

        right, weigh in the day before. personally I prefer weigh in on the same day, right before you step onto the mat/platform for your first match/lift. but there are advantages and disadvantages of course.

        sounds like a plan. when I read your log it seems thag your daily max squat is increasing as it should.

Kommentera

