måndag vecka 2 – militärpress

en skön helg på jobbet senare är jag åter i den ordentliga vardagen. sov riktigt bra inatt och vaknade till strålande sol! sju dagar till i det mentala arbetslägret, sedan en liten lägre (läs: mera normal) arbetsbelastning.

har försökt stretcha ut vänster ben efter lördagens fadäs vid squat racket. fungerar skapligt idag. återstår att se hur det känns imorgon vid marklyften. vill helst inte avvika från programmet, eftersom jag redan tycker att jag kör en rätt förvriden variant, men det märks.

uppvärmning

lätta treor militärpress på 20 kg, 30 kg, 40 kg.

mjukade upp axlar och handleder. drog ut underarmarna.

huvudlyft

militärpress på formen 3 / 3 / 3+.

  1. 3x 47.5 kg
  2. 3x 52.5 kg
  3. 4x 60.0 kg

alltså… jag gick in med målsättningen fem eller sex reps i sista setet. tur att jag inte är riktigt lika dålig på att bedöma saker i mitt vanliga jobb (då hade jag i och för sig inte haft något jobb att oroa mig för, så det hade varit ett självsanerande problem).

jag har sänkt belastningen i militärpressen för att kunna jobba på formenantalet reps (så att jag inte bara träffar minimiantalet och sedan ökar belastningen) och för att det är en tuff övning. trodde, felaktigt tydligen, att jag skulle kunna prestera mer här än vad som var fallet. i 3-veckan vill jag göra åtminstone fem reps i sista setet innan jag ökar. tur att jag ser fram mot nästa cykel med stora förväntningar.

när jag skulle göra pullups var ställningen med gymmets enda chinsstång upptagen av någon som gjorde en av de töntigaste övningar jag sett. ögla kring foten och drog vikter åt lite olika håll. givetvis utan att ta några pauser alls. höll mig en stund. fyllde på vattenflaskan, fixade lite med handskarna, läste e-post. personen fortsatte obekymrat med sina 2.5 kg eller vad det kan ha varit.

assistanslyft

mera militärpress med feta grepp och mindre belastning.

  1. 10x 40.0 kg
  2. 10x 40.0 kg
  3. 10x 40.0 kg
  4. 10x 40.0 kg
  5. 10x 40.0 kg

här kändes det bra, bättre än senast. oklart om det är bra att assistanslyftet känns bättre än huvudlyftet. framsteg är väl framsteg, antar jag. kan också argumentera att det borde finnas viss carry-over (skriver jag, och slaktar hela begreppet) mellan assistanslyft och huvudlyft när det egentligen är samma lyft.

gick vidare med chins och dips. ett set chins, sedan dips och så vidare.

chins (pullups)

  1. 10
  2. 9
  3. 9
  4. 9
  5. 9

dips

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

pullups kändes bra. är fortfarande en bra bit ifrån de ambitiösa mål jag har (att flyga upp, lätt som en fjäder, på varje repetition). det kommer, tids nog.

dips känns mycket bättre. dels för att jag känner mig rätt stark och dels för att jag, upplevt, kan förbättra den upplevda formen med allt mer framåtlutning i överkroppen för varje vecka. leker med tanken att lästa på vikt. tror fortfarande att jag har mycket att hämta med enbart kroppsvikten.

avslutade, traditionsenligt, med världens bästa övning för allt: bicepscurls med z-stång+feta grepp i preacherbänk.

  1. 3x 30.0 kg
  2. 3x 35.0 kg
  3. 4x 40.0 kg

tungt idag. siktade på fem repetitioner. är okej med fyra, femman kommer snart. gick vidare med lättare set fast samma upplägg (z-stång, fat gripz, preacherbänk).

  1. 10x 27.5 kg
  2. 10x 27.5 kg
  3. 10x 27.5 kg
  4. 10x 27.5 kg
  5. 10x 27.5 kg

upploppet nu. min plan är klar. jag gjorde en skaplig insats under helgen, på flera fronter. skygglapparna är på, synfältet är helt inställt på tunnelseende. kör, bara kör!

 

 

Det här inlägget postades i militärpress och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

