måndag vecka 1 – back in business med militärpress

förra veckan kändes lite tyngre än andra veckor. lite sjukdom, mycket arbete. vilade fysiskt och lade i en extra växel mentalt.

idag var jag på gymmet som vanligt. var rätt trött när jag gick upp (har inte haft en ledig dag på några veckor) men det gick. trycker, i skrivande stund, i mig en andra frukost.

uppvärmning

mjukade upp axlar och handleder.

lätta femmor militärpress på 20 kg, 30 kg.

huvudlyft

militärpress på formen 5 / 5 / 5+.

  1. 5x 42.5 kg
  2. 5x 50.0 kg
  3. 76x 57.5 kg

trodde för ett ögonblick att jag skulle ta 7 reps i sista setet. det stannade på sex, men jag känner mig okej med det. tänker på att min kropp precis  gjort sig av med en infektion och att jag håller på att jobba ihjäl mig.

för några år sen skojade jag med en kompis om att vi skulle köra på ”suicide by training” på brottningsträningarna. ett löjligt sätt att motivera varandra när det kändes tungt. nu har vi båda sadlat om, på olika håll men inom samma bransch, och går nu mot ”suicide by work”.

assistanslyft

mera militärpress, med feta grepp och lite mindre belastning.

  1. 10x 40.0 kg
  2. 10x 40.0 kg
  3. 10x 40.0 kg
  4. 10x 40.0 kg
  5. 10x 40.0 kg

sedan den vanliga rundan av dips och chins

dips

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

chins (pullups, handryggen mot kroppen)

  1. 9
  2. 9
  3. 9
  4. 9
  5. 9

blev trött fort under seten med chins. dips kändes oväntat bra. kikade så noga jag kunde i spegeln (rakt framför mig) för att ha ett okej djup och en lutning framåt. positiv känsla.

sedan bicepscurls med z-stång och feta grepp i preacherbänk. först på formen 5 / 5 / 5+.

  1. 5x 30.0 kg
  2. 5x 35.0 kg
  3. 6x 37.5 kg

kändes helt ok. senast jag var frisk och lyfte gjorde jag 8x 35.0 kg. tyckte alltså att det var godkänt att lägga mig på en lite högre nivå i den cykel jag påbörjade idag i och med omstart.

därefter assistans med curls (om wendler visste skulle han säkert skratta ihjäl sig). fortfarande med feta grepp och så vidare. samma setup som ovan.

  1. 10x 27.5 kg
  2. 10x 27.5 kg
  3. 10x 27.5 kg
  4. 10x 27.5 kg

jag intalar mig att min huvudsakliga syfte här är att bygga på den upplevt ökade greppstyrkan. känslan jag har är att mina underarmar får ut mycket av just curls med feta grepp. den känslan följer sedan med till marklyft, chins och krocs där jag verkligen tycker att greppstyrkan har ökat påtagligt på mycket kort tid (eventuella läsare kan ha i åtanke att jag inte hade någon direkt greppstyrka att tala om innan, så ökningen är givetvis relativt stor).

Det här inlägget postades i militärpress och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

