tisdag vecka 2 – marklyft

av planeringstekniska skäl fick jag avstå att träna på morgonen idag. hade en avslappnad stund hemmavid med en stor kopp kaffe och en bok om neuroanatomi. solen lyste, himlen var klar, alla var glada.

uppvärmning

marklyft, lätta treor på 20 kg, 60 kg, 80 kg, 90 kg och 100 kg.

huvudlyft

marklyft på formen 3 / 3 / 3+.

  1. 3x 127.5 kg
  2. 3x 145.0 kg
  3. 4x 162.5 kg

var mycket försiktig idag. under uppvärmningen kände jag att ryggen inte var de vanliga 110 procenten. valde att sätta formen i främsta rummet. tyckte jag fick bra utdelning där.

mellan seten tittade jag på killen bredvid, som också gjorde marklyft. han hade ryggen krökt som en metkrok och släppte ned stången (80 kg) mellan varje repetition. kände mig avsevärt mycket bättre, även om det var på samma sätt som att jag är starkare än en 5-åring.

assistanslyft

mera marklyft. ett set om 10 repetitioner var 5 sumolyft och ett raskt stancebyte för att följa upp med 5 vanliga marklyft. tyckte att det sparade något på min rygg.

  1. 10x 110.0 kg
  2. 10x 110.0 kg
  3. 10x 110.0 kg
  4. 10x 110.0 kg
  5. 10x 110.0 kg

gjorde varje enskild repetition med så stor koncentration jag kunde uppbringa. mitt mål just för det här passet var att utföra mina övningar på vad jag tyckte var ett så bra och korrekt sätt som möjligt. förhoppningsvis lyckades jag.

gick vidare med magövningar: hjulet (från knästående), situps och sidebends. gjorde ett set av varje övning, sedan vila.

hjul från knästående

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

situps (med helt raka ben den här gången, definitivt inga crunches)

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

sidebends (24 kg kettlebell, som jag nästa gång kommer byta mot en tyngre hantel)

  1. 15 (per sida)
  2. 15 (per sida)
  3. 15 (per sida)
  4. 15 (per sida)
  5. 15 (per sida)

en långsiktig tanke är att se över mina möjligheter till magövningar. funderar på att göra en situpsvariant med belastning (clint darden!) och, enligt ovan, använda en vanlig hantel i sidebends istället för kettlebells. vi får se hur det blir. jag är bra på att smida planer, lite mindre bra på att genomföra dem. 🙂

Det här inlägget postades i marklyft och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

