måndag vecka 2 – militärpress

en riktigt vilsam helg. sov bra inatt, hade en bra morgon hemma. ljuset börjar komma tillbaka, himlen är inte blytungt regngrå. så långt en bra start på veckan.

det kommer bli en lång dag även idag. lyckligtvis har jag med mig två rejäla matlådor!

huvudlyft

militärpress på formen 3 / 3 / 3+.

  1. 3x 50.0 kg
  2. 3x 57.5 kg
  3. 2x 65.0 kg

jag står kvar på samma nivå som förra perioden, alltså endast två repetitioner i sista setet. överväger nu allvarligt att gå ned i belastning. troligt är att jag står kvar ytterligare en cykel eftersom jag efter visst slit satte 5x 60.0 kg på vecka 1.

förutom att stången kändes tung som en hel världsdel undrar jag om det möjligen var så att min fattning av stången inte var optimal (alltså, min fattning av stången kan omöjligt vara optimal, men relativt sett).

assistanslyft

mera militärpress, med feta grepp, på cirka 60 % av beräknat 1RM ovan.

  1. 10x 42.5 kg
  2. 10x 42.5 kg
  3. 10x 42.5 kg
  4. 10x 42.5 kg
  5. 10x 42.5 kg

kände mig stark och explosiv i början. på fjärde setet sjönk min upplevda prestationskurva något, men kom igen i sista setet. upplevde att musklerna mosade ut de sista repetitionerna på ren seghet. vill tro att det har att göra med min väldiga mentala styrka.

därefter dips och chins som vanligt

dips

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

ansträngde mig för att luta kroppen framåt för upplevt maximal aktivering av bröstmuskulaturen. känner, fortfarande, att jag har mycket att hämta här.

chins (handryggen mot kroppen)

  1. 10
  2. 9
  3. 10
  4. 8
  5. 8

gjorde en, enligt min ödmjuka mening, en rätt bra insats här relativt min styrkenivå. höll epilepsin (läs: kips) på armlängds avstånd och tog till mig en cue jag läste på internet: ”lead with the deltoids”. oklart om jag gjorde som avsett, men det kändes bra.

till sist den enda sanna övningen för starka personer världen över: bicepscurls med z-stång (feta grepp) i preacherbänk på formen 3 / 3 / 3+.

  1. 3x 30.0 kg
  2. 3x 32.5 kg
  3. 8x 37.5 kg

helt okej känsla alltså. särskilt med de feta greppen.

avrundade med några assistansset av samma övning (fortfarande med feta grepp):

  1. 10x 27.5 kg
  2. 10x 27.5 kg
  3. 10x 27.5 kg

kände mig väldigt stark och mäktig. skyndade vidare till dagens arbete, som börjar NU.

 

Det här inlägget postades i militärpress och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

