torsdag vecka 1 – bänkpress

trött som ett as. sov dåligt av lite olika anledningar. i eftermiddag kan det potentiellt bli en riktigt tråkig stund. vi som överlever får se.

uppvärmning

lätta femmor bänkpress på 20 kg, 30 kg, 40 kg och 50 kg.

huvudlyft

bänkpress på formen 5 / 5  / 5+.

  1. 5x 65.0 kg
  2. 5x 75.0 kg
  3. 6x 85.0 kg

sista setet var tungt. mindes det som att förra vecka 1 var lättare, men det är nog inbillning. hade det känts lätt hade jag gjort en sjua. sista setet förra cykeln landade alltså också på 6x 85.0 kg. idag var mitt mål ”sex eller sju reps”.

jag vet att jag sov uselt inatt. vaknade flera gånger, var uppe mycket. försov mig en halvtimme som, hävdar jag, konsekvens av detta. tillvaron, som i grunden är väldigt fin, har varit utmattande den senaste tiden. efter idag kommer en av de stora sakerna, högst troligt, reda ut sig på ett eller annat sätt. jag hoppas det.

assistanslyft

mera bänkpress med feta grepp.

  1. 10x 60.0 kg
  2. 10x 60.0 kg
  3. 10x 60.0 kg
  4. 10x 60.0 kg
  5. 10x 60.0 kg

de första två seten kändes hemska. min fattning på stången var dålig, handlederna föll bakåt och ryggen kändes inte alls så tight som jag vill ha den. tog några minuter innan tredje setet för att tänka igenom min setup, fattningen och utförandet. det gjorde att set 3-5 kändes nästan precis som jag vill att det ska vara. bitarna föll på plats. jag kunde göra varje repetition med (upplevt) klart bättre form, stanna i botten och pressa upp stången utan att ha några handledsproblem.

vidare med kroc rows

  1. 14x 40.0 kg
  2. 14x 40.0 kg
  3. 14x 40.0 kg
  4. 14x 40.0 kg
  5. 14x 40.0 kg

den här övningen är, tycker jag, utmärkt för att förbättra mitt grepp. vissa gånger, när jag har haft energi och tid, har jag lagt in några lätta set sist där jag använder de feta greppen. idag fanns inte den möjligheten, men för varje vecka tycker jag mig känna en positiv utveckling med greppet just vid kroc rows. det säger kanske något om hur starkt mitt grepp har varit (snarare hur starkt det INTE har varit). jag är glad för all utveckling!

målet just nu är att göra 5x 16 repetitioner på 40.0 kg. idag lät det sig inte göras. började kallsvettas och frysa halvvägs genom övningen.

har inte bestämt exakt hur dagen kommer se ut. hällde i mig en kopp kaffe och en extra laddning protein.

 

Det här inlägget postades i bänk och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till torsdag vecka 1 – bänkpress

  1. ruinchristmas skriver:

    just wanted to check in with encouragement and say that I have not forgotten you now that i have doubled my blog readership :). (Been reading, just not commenting.) Also, google translate of your blog has been hilarious lately.

    this is a gem: tired as a carrion.

    and this: in the afternoon it could potentially be a really dull moment. we who survive will see.

    • lyftapajobbet skriver:

      thanks, I appreciate it. also, I think it’s nice that your blog has lots (that’s how it seems to me) of readers. well deserved indeed!

      haha, it sounds good in english.

      that last sentence, however funny it might sound, hides what has been going on since christmas. I’ve been expecting the deaths of two family members (one human, one feline) since then. thus the ”survival”.

Kommentera

