måndag vecka 1 – militärpress

en helt vanlig måndag. men ändå inte. solen bryter igenom molntäcket som legat på i minst två veckor. ikväll kommer jag hem i normal tid istället för att jobba 7-20 som jag gjorde förra veckan. en bra dag från början, helt enkelt.

förra veckan blev det endast en dag på gymmet. sträckte ryggen på tisdagen. resten av veckan tillbringades, mestadels, framför böcker och dator för att skriva ihop en grej. avbröt några gånger per timme för att göra stärkande övningar med gummibandet. de som såg mig skrattade. tur att jag är tuff nog att inte bry mig.

uppvärmning

lätta treor militärpress på 20 kg, 30 kg och 40 kg. har en idé om att göra kortare uppvärmningsset (tre reps istället för fem reps) och därigenom spara energi till huvudlyftet, det lyft som egentligen räknas. jag är ingen lucas parker när det kommer till uppvärmning.

huvudlyft

militärpress på formen 5 / 5 / 5+.

  1. 5x 47.5 kg
  2. 5x 52.5 kg
  3. 5x 60.0 kg

känslan idag var avsevärt bättre än förra vecka 1. dunkade ut fem reps i god takt och med upplevd god form (förra vecka 1 kändes ryggen som en ostbåge). kom halvvägs upp på en sjätte repetition, men jag gav faktiskt upp efter några sekunder. är glad över att de första fem kändes så bra. nästa omgång tar jag en sexa.

assistanslyft

mera militärpress (feta grepp).

  1. 10x 42.5 kg
  2. 10x 42.5 kg
  3. 10x 42.5 kg
  4. 10x 42.5 kg
  5. 10x 42.5 kg

jag kände mig stark här, särskilt i de första två seten. oväntat stark, faktiskt. ett jämförelsevis blygsamt men positivt besked.

först dips, sedan chins (eller är det pull-ups?).

dips

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

chins

  1. 10
  2. 9
  3. 9
  4. 8
  5. 8

under dips satsade jag noga på att behålla framåtlutningen i kroppen. avsikten med övningen, i mitt fall, är att den ska utgöra assistans för bänkpress. typ. chins kändes bra idag (jämfört med i princip alla andra dagar när det känns som att lyfta fyra elefanter i ett kylskåp). vågade till och med vara vild och gå till tio reps i första setet, jämfört med de planerade nio repetitionerna. hur detta ska sluta får vi se. kanske köper jag tre mjölkpaket när jag veckohandlar ikväll istället för två, i rent glädjerus.

följde upp ovanstående framgång/framsteg med den, som alltid, främsta övningen för alla seriösa hobbytränare: bicepscurls i preacherbänk, med z-stång och feta grepp. planerad form var 5 / 5 / 5+.

  1. 5x 30.0 kg
  2. 5x 35.0 kg
  3. 4x 40.0 kg

viss besvikelse över att inte ta den planerade femman i sista setet. men, jag vet också att jag inte har kört 40.0 kg med fat gripz tidigare. det bör ha spelat in något. upplevde hur som helst att jag fick ut mycket av övningen.

avslutade hela gymvistelsen med ytterligare några set bicepscurls (feta grepp):

  1. 10x 27.5 kg
  2. 10x 27.5 kg

där var det slut. hade riktigt gott om tid i gymmet idag. nu väntar ett mycket större arbete.

Det här inlägget postades i militärpress och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

