torsdag vecka 3 – bänkpress

typ mitt i arbetsveckan. gjorde en rätt bra dag igår, fast hemmavid. det finns lite saker utanför jobbet som tar en hel del kraft och tid. mestadels är det positiva grejor, men just nu är det en stor jobbig faktor. förhoppningsvis löser sig den grejen till det bästa, oklart hur, men nu ser det faktiskt riktigt mörkt ut.

funderade igår på vad jag skulle kunna offra för att den här grejen ska lösa sig. en helt meningslös tankelek eftersom det inte fungerar så. viktiga saker som jag kan tänka mig är att ge upp alla min återbyggda muskler efter hjärtoperationen 2012, sänka min ökade levnadsstandard en viss nivå och att ge upp mer av mitt personliga utrymme. nu hade det varit fint att vara aktivt religiös.

var i alla fall på gymmet som vanligt imorse. jag gillar mental compartmentalization när det känns som om alltför mycket trycker på. när jag är på väg mot omklädningsrummet kickar den funktionen in, av nödvändighet. det är lurigt att tänka för mycket på livet och ta i samtidigt.

dessutom, jag ser på min träning lite på samma sätt som the oatmeal ser på sin löpning.

uppvärmning

lätta treor bänkpress på 20 kg, 30 kg, 40 kg, 50 kg och 60 kg.

laddade upp inombords för relativa stordåd (a small step for mankind, a giant leap for weak guys).

huvudlyft

bänkpress på formen 5 / 3 / 1+.

  1. 5x 75.0 kg
  2. 3x 85.0 kg
  3. 2x 95.0 kg

ett nytt belastningsrekord i bänkpress med två fina reps på 95.0 kg. andra repen var en aning seg precis på slutet när jag skulle låsa ut armbågarna, och därför avstod jag från att försöka på en trea. allt i sinom tid.

jag tar med mig att 85.0 kg kändes tungt men 95.0 kg kändes betydligt lättare än jag väntade mig. all in all, en bra känsla. framsteg och utveckling!

assistanslyft

mera bänkpress med feta grepp och belastning på cirka 60 % av beräknat 1RM ovan.

  1. 10x 60.0 kg
  2. 10x 60.0 kg
  3. 10x 60.0 kg
  4. 10x 60.0 kg
  5. 10x 60.0 kg

inget konstigt här. varierade vidden på greppen något mellan seten för att jag kunde. försökte jobba med min setup som alltid kan bli bättre. just idag var målet att hålla ihop skulderbladen och vara tight i överkroppen genom hela  seten. gillar att jobba i cues.

här blev jag avbruten av tjejen som squattade i power racket intill. hon hade lite problem med utförandet och frågade undertecknad om input. jeez. att det inte var några direkta styrkelyftare i vårt gym visste jag, men inte att jag framstod som the queen bee. utan att avslöja mina bristande kunskaper och prestationer fick hon tre tips: pressa knäna utåt, stå på hela foten (hon körde i nån sorts löparsko) och håll upp ryggen (undvik squatmornings). en kort demonstration fick hon också. mina nivåer av alpha lifter ökade, från 0 till 1.

sedan kroc rows

  1. 16x 40.0 kg
  2. 14x 40.0 kg
  3. 14x 40.0 kg
  4. 14x 40.0 kg
  5. 14x 40.0 kg

ökade med två reps i första setet och kunde ändå hålla en skapligt jämn nivå genom resten av övningen. en bra känsla i kroppen. greppet känns också avsevärt mycket starkare sedan jag började med de feta greppen. kan inte lova att det hör ihop, men jag anar kausalitet. framtiden kommer möjligen utvisa det också.

Det här inlägget postades i bänk och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till torsdag vecka 3 – bänkpress

  1. ruinchristmas skriver:

    Was the girl you helped pretty?

Kommentera

