tisdag vecka 3 – marklyft (A for effort)

idag var det, som titeln antyder, betyg A for effort. när jag precis hade bytt om på gymmet började vänster näshalva (den sinistra, termen säger egentligen allt om orsaken) blöda ymnigt. faktiskt blöda skitmycket, mer än jag är van vid trots frekvent förekommande näsblod. tog några minuter att stoppa. kunde sedan köra igenom rutinen som planerat, men med en vacker skönhetsdetalj i form av en vit tuss inkörd i nämnda näsa. härligt.

är jävligt trött. i omgångar känner jag mig sjukt jagad, men så lättar det upp också. fram och tillbaka.  tur att jag trots allt har det så väldigt bra i grund och botten att de här pålagda stressmomenten inte kan rubba min glada grundstämning. 🙂

uppvärmning

ett gäng air squats. lätta marklyft på 60 kg, 70 kg och 80 kg.

huvudlyft

marklyft på formen 5 / 3 / 1+.

  1. 5x 132.5 kg
  2. 3x 150.0 kg
  3. 4x 167.5 kg

mosade på rätt skapligt i sista setet. ville göra skäl för näsblodet som ändå tilltog bortom all kontroll.

kände mig acceptabelt stark och fräsch på slutet. nog för att det kändes i armarna den här gången, men det var mera plus än minus. känner tillförsikt inför att höja belastningsnivån till nästa cykel.

assistanslyft

mera marklyft men på cirka 60 % av belastningen relativt beräknat 1RM ovan.

  1. 10x 115.0 kg
  2. 10x 115.0 kg
  3. 10x 115.0 kg
  4. 10x 115.0 kg (5 vanliga, 5 sumo)
  5. 10x 115.0 kg (5 vanliga, 5 sumo)

det här fungerade rätt bra. kände att det konstanta inre vrålet tilltog i styrka. provade att på de två sista seten göra fem vanliga reps, och sedan väldigt raskt byta stance för att köra sumolyft istället. bara som en rolig variation, med så god form som jag tror mig kunna uppbringa. själva repetitionerna utfördes inte snabbare än vanligt, dock. allt kontrollerat. kände mig jävligt mäktig i jämförelse med fetto bakom som gjorde sina  ömkliga bicepscurls (det känns skönt att jag är lite bättre än alla andra).

sumolyften var, som väntat, rätt annorlunda. väldigt roligt med en variant. ska tänka lite och kanske rotera assistanslyften om det finns belägg för att göra så.

nåväl.

magen skulle ha lite kärlek. hjuletsitups och side bends härnäst. en komplett runda, sedan en minuts vila.

hjul (från knästående)

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

situps (fullständiga med fötterna i golvet hela vägen, inga crunches)

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

side bends med kettlebell, 25 kg (15 reps per sida per runda)

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

nu var det dags att avrunda. dagen kommer vara…innehållsrik.

 

Det här inlägget postades i marklyft och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

