måndag vecka 3 – militärpress

vecka nummer två av dryga tre med ganska intensivt jobb. det är väldigt intressant och ganska krävande. mycket att hålla reda på lämnar utrymme för töntiga minnesregler, de flesta med tveksamt sexuellt innehåll.

jag hoppas få ett bra besked om några dagar. om det uteblir kommer det att bli mycket att göra i mitten av april.

uppvärmning

värmde upp axlar och handleder. lätta femmor militärpress på 20 kg, 30 kg, 40 kg.

huvudlyft

militärpress på formen 5 /3 / 1+.

  1. 5x 52.5 kg
  2. 3x 60.0 kg
  3. 1x 67.5 kg

well, vad finns att skriva? jag följde minimum i programmet. målsättningen är alltid minst tre repetitioner i sista setet under den tredje programveckan. efter en press på 67.5 kg hade jag inte krut nog att köra en rep till. gissar att jag åtminstone behöver 2-3 cykler till på bibehållen belastning innan jag kan trycka upp en trea sist. har gjort 2x 67.5 kg tidigare, så varför det kändes så förbannat tungt idag är oklart.

assistanslyft

mera militärpress med feta grepp och belastning på cirka 60 % av beräknat 1RM ovan.

  1. 10x 42.5 kg
  2. 10x 42.5 kg
  3. 10x 42.5 kg
  4. 10x 42.5 kg
  5. 10x 42.5 kg

kände mig stark och explosiv.  vikterna var lättare på stången än 40.0 kg var förra veckan.

sedan ett set dips, ett set chins (pullups?) runt runt.

dips

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

chins

  1. 9
  2. 8
  3. 8
  4. 8
  5. 8

gjorde två saker idag för att pressa min kropp en aning. dels såg jag till att tydligt luta mig framåt under dipsen, för att få med bröstmuskulaturen mera (känns rimligt eftersom triceps ändå varit med och jobbat lite i huvudlyftet). dels såg jag till att börja öka chins igen, efter att ha minskat till 5×8 och stått stilla där. får se hur långt det bär.

kunde avsluta med bicepscurls med z-stång i preacherbänk, också på formen 5 / 3 / 1+.

  1. 5x 30.0 kg
  2. 3x 35.0 kg
  3. 3x 40.0 kg

assistans borde vara analogt med militärpressarna, men jag hann endast ett set á 10 reps på 27.5 kg. därefter dusch, kort promenad och direkt in i verksamheten.

dagen började bra, och jag tänker se till att den fortsätter på samma sätt.

Det här inlägget postades i militärpress och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

