torsdag vecka 2 – bänkpress

trött som ett ännu större svin än vanligt. gick tillbaka till sängen två gånger innan jag bestämde mig för att köra på som vanligt. får försöka somna tidigt ikväll istället. mina påsar under ögonen är som två paket oreos.

förmiddagen bjuder på ännu ett av de moment som jag är ambivalent till. å ena sidan är det mycket intressant och bra. samtidigt är det, bitvis, inte helt behagligt. jag trodde att jag skulle ha kommit över tröskeln nu, men det verkar inte så.

uppvärmning

lätta femmor bänkpress på 20 kg, 30 kg, 40 kg och 50 kg.

mjukade upp handleder och axlar. skakade på huvudet åt idioten bredvid när han försökte spänna sig för en av de få lyftande tjejerna (hon värmer upp med hans max).

huvudlyft

bänkpress på formen 3 / 3 / 3+.

  1. 3x 70.0 kg
  2. 3x 80.0 kg
  3. 3x 90.0 kg
  4. 3x 90.0 kg

att det är två set på 90.0 kg beror på att jag ärligt siktade på 5x 90.0 kg i set tre. har nämligen, enligt loggen, gjort en sexa på 87.5 kg tidigare. som en del andra lyft på senaste så gick det inte med fem reps, så jag försökte igen (eftersom min standardreaktion är att bli förbannad och köra på nytt). som man kunde ana gick det inte direkt bättre. lärdomen blir, återigen, att skynda långsamt.

assistanslyft

mera bänkpress med feta grepp och belastning på cirka 60 % av beräknat 1RM ovan.

  1. 10x 60.0 kg
  2. 10x 60.0 kg
  3. 10x 60.0 kg
  4. 10x 60.0 kg
  5. 10x 60.0 kg

var en smula trött här. repsen kom som de skulle, men på rep 9 och 10 i de två sista seten  började höger armbåge komma ut väldigt långt på vägen upp. får lösa det, helt enkelt. förslagsvis genom att bli starkare.

sedan kroc rows, den näst tuffaste övningen i hela världen.

  1. 14x 40.0 kg
  2. 14x 40.0 kg
  3. 14x 40.0 kg
  4. 14x 40.0 kg
  5. 14x 40.0 kg

i första setet kändes det som att armen skulle gå av vid axeln. den upplevelsen gav sig snabbt och jag fortsatte som planerat. pressade faktiskt ut två reps mer i sista setet än senast (nu 14 reps mot 12 reps senast).

avstod från att fortsätta ytterligare några set krocs med feta grepp. dels för att jag var (läs: är) så ohemult trött och dels för att jag har annat att göra (typ skriva bloggposter).

 

Det här inlägget postades i bänk och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till torsdag vecka 2 – bänkpress

  1. Ping: torsdag vecka 2 – bänkpress | lyfta på jobbet

Kommentera

