torsdag vecka 1 – bänkpress och squat

idag är dagen D. har gjort en urladdning nu på förmiddagen och en till kommer efter lunch. så långt känns det bra och jag tror att jag har presterat så bra jag kunnat. förhoppningsvis kommer det att räcka. jag har hur som helst gjort ett bra förberedande arbete, så jag är trygg i det.

inledde med att lyfta. det fanns två extra bra anledningar till det: dels mår jag utmärkt efteråt och dels har jag inte möjlighet att lyfta imorgon på grund av arbetets upplägg.

uppvärmning

lätta femmor bänkpress på 20 kg, 30 kg, 40 kg och 50 kg. lite blickande inåt, lite självrannsakning.

huvudlyft #1

bänkpress på formen 5 / 5 / 5+.

  1. 5x 65.0 kg
  2. 5x 75.0 kg
  3. 6x 85.0 kg

världsrekorden kommer allt närmare. kände mig långsam i sista setet, vilket gjorde att formen i framförallt sista repen inte var något att yvas över. jag tar med mig att det kändes tungt plus att jag pressade igenom och följde programmet.

assistanslyft #1

mera bänkpress på cirka 60 % av beräknat 1RM ovan, med feta grepp.

  1. 10x 60.0 kg
  2. 10x 60.0 kg
  3. 10x 60.0 kg
  4. 10x 60.0 kg
  5. 10x 60.0 kg

här kändes det bara bra. kroppen svarade ganska rappt på vad jag ville göra, rörelserna var så som jag tyckte att jag ville ha dem. mannen som gjorde shrugs (22.5 kg, han har haft samma vikter i ett år nu) var helt tydligt också mycket imponerad.

nu gick jag vidare till nästa grej: knäböj.

huvudlyft #2

knäböj på formen 5 / 5 / 5+ (efter kort uppvärmning med femmor på 60 kg och 80 kg).

  1. 5x 95.0 kg
  2. 5x 107.5 kg
  3. 9x 122.5 kg

benen var riktigt trögstartade. nu har jag haft uppehåll från squat (hoppade över förra veckans pass) på grund av ett bråkande underben/knä. vilan över helgen gjorde susen, så nu var det bara på igen. idag fokuserar jag på den bra och härliga känslan jag fick efter sista setet.

assistanslyft #2

mer knäböj, fast fullständiga och på kroppsvikten (och där är jag avslöjad).

  1. 10x 100.0 kg
  2. 10x 100.0 kg
  3. 10x 100.0 kg
  4. 10x 100.0 kg
  5. 10x 100.0 kg

nu var benen inte sugna längre, så huvudet fick driva på egen hand. spelade matematiska spel med mig själv för att hitta en bra väg igenom. efteråt var lättnaden jag kände helt enorm.

när jag gick mot dagens uppgift flög jag nästan fram. börjar förstå vad bodyduilders menar med ”pump”, även om det inte är så jag vill beskriva vad jag kände. och fortfarande känner. det är så väldigt befriande att kunna mosa på med skivstången i lugn och ro, och sedan gå till nästa ställe där jag fortsätter att leverera. kör, bara kör!

noterar också att när jag lattjar med mina fat gripz så kör the christmas ruiner med leksaker på sitt håll. keep it up!

Det här inlägget postades i bänk, squat och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till torsdag vecka 1 – bänkpress och squat

  1. ruinchristmas skriver:

    what I read was this: ”also note that when I goof around with my barrel gripz so run the christmas ruins with toys in their place. keep it up!”

    not totally sure what that means in actual english but:

    i also have fat grips – ”tyler grips” is the brand. I don’t use them very much but they are excellent for all around strength or if the grip is the weak point!

    i see that you enjoy them too!

    • lyftapajobbet skriver:

      pre-google translate, it is a reference of sorts to your manta ray squat. like, we both have gym toys.

      I really like the grips. look forward to building my grip over time with these bad boys.

Kommentera

