måndag vecka 2 – militärpress

åter till vardagen. var först konstigt pigg när jag gick upp. sedan konstigt trött när det var dags att ge sig ut. ett klart tecken på att jag borde ha gjort chokladbollar igår kväll, trots allt.

höll på att missa bussen och sprang till nästa hållplats. bussen blev tvungen att stanna för en lastbil och kom ändå för sent. ibland är marginalerna på rätt sida.

uppvärmning

lätta femmor militärpress. 20 kg, 25 kg, 30 g, 35 kg.

huvudlyft

militärpress på formen 3 / 3 / 3+.

  1. 3x 50.0 kg
  2. 3x 57.5 kg
  3. 2x 65.0 kg

här kändes det som att jag kunde gå hem direkt. tre reps var inte möjliga. tog en kort stående vila och försökte igen, utan att lyckas. lade ned stången på racket, blundade fem sekunder och försökte igen. utan att lyckas.

först började jag rada upp anledningar till att jag failade. sen slutade jag vara en idiot och gick vidare istället. det enda jag behöver veta är två saker: sätt repsen nästa vecka, och stanna kvar på samma belastning ett tag till.

assistanslyft

militärpress (med fat gripz)

  1. 10x 45.0 kg
  2. 10x 45.0 kg
  3. 10x 45.0 kg
  4. 10x 45.0 kg
  5. 10x 45.0 kg

här sved det duktigt i axlarna när jag var färdig. vill ändå tro att jag, i längden, vinner på att lägga till militärpress som assistans. men mer om det längst ned.

efter detta vidare med ett set dips, ett set chins och så om och om igen.

dips

  1. 15
  2. 15
  3. 15 (5kg)
  4. 15 (5kg)
  5. 15

chins

  1. 8
  2. 8
  3. 8
  4. 8
  5. 8

lade på en liten viktskiva i några dipsset, mest för att prova känslan. det finns inget passande bälte eller rep för att hänga på vikter, så det blir att hålla dem med benen. en bonusövning, helt enkelt. det var skoj, men jag bestämde mig för att jag har annat att tänka på än att lattja på gymmet.

bicepscurl (z-stång, fat gripz)

  1. 10x 25.0 kg
  2. 5x 30.0 kg
  3. 5x 35.0 kg
  4. 4x 35.0 kg

här tog tiden verkligen slut och jag fick raska på. avvek från den tänkta programmeringen med biceps idag och mosade på med de feta greppen. det var kul och kändes bra. återstår att se om det blir bra också.

tankar

idag blandade jag friskt från wendlers templat ”boring but big” och vad nu den andra heter, när jag körde BÅDE militärpress och dips/chins som assistans. trots ledigheten har jag inte riktigt tänkt på träningen som jag borde ha gjort. jag undrar om det kommer att vara dåligt för min utveckling (sådan den nu är) att lägga till en övning, förutom den omedelbara tidsåtgången? less is more, heter det. inte utan anledning.

jag har det kroppsligt ganska lugnt (ofrivilligt) på jobbsidan några veckor framöver. får se om jag kan köra vidare på det här och ändå känna mig okej i kroppen.

Det här inlägget postades i militärpress och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

