marklyft och bänkpress – typ vecka 1

rutinen har kommit ur gängorna över julhelgen. inte nödvändigtvis dåligt, men annorlunda.

en kul grej med julen är presenter. en av alla fina saker jag lyckades få var ett par fat gripz. kul pryl och något jag tror kan komma att vara till stor nytta. några killar på elitefts (som jag följer slaviskt) har talat sig varma för just fat gripz.

även idag gick vi till det populära gymmet fullt av idioter. tyvärr har jag inte med några fotografier därifrån (jag var rädd att de skulle strypa mig med sina skosnören), men några personporträtt hoppas jag teckna inom kort.

uppvärmning

snodde snabbt en stång. lätta femmor marklyft på 20 kg, 40 kg, 60 kg och 80 kg.

satt och gungade lite i bottenposition. försökte se ut som att jag visste vad jag höll på med inför de två oförskämt stora killarna bredvid mig (de gjorde bänkpress som assistans i set om 30 reps på 60 kg).

huvudlyft 1

marklyft på formen 5 / 5 / 5+.

  1. 5x 115.0 kg
  2. 5x 132.5 kg
  3. 6x 150.0 kg

nu är jag tillbaka på nivån som innan jag blev förkyld för nästan två veckor sedan. min kropp läker inte lika snabbt som jag vill tro.

övervägde i ett ögonblick att gå på sju reps, men valde att avvakta. körde utan bälte idag. det kändes mycket bra, men jag ville inte bli övermodig.

assistanslyft 1

marklyft

  1. 10x 110.0 kg
  2. 10x 110.0 kg
  3. 10x 110.0 kg
  4. 10x 110.0 kg
  5. 10x 110.0 kg

här kändes det riktigt bra. upplevde att jag höll god form (återigen utan något bälte) och skapligt grepp. just greppet är min upplevt svagaste punkt.

marklyft med fat gripz

  1. 10x 60.0 kg
  2. 10x 60.0 kg
  3. 10x 60.0 kg
  4. 10x 60.0 kg
  5. 10x 60.0 kg

oj oj oj. mitt grepp var inte alls så bra som jag hade hoppats, något jag visste innanför min narcissism. tror att jag kommer ha riktigt stor glädje av prylen i träningen framöver.

med det sagt klämde jag in ett huvudlyft till: bänkpress

uppvärmning

bänkpress. lätta femmor på 20 kg, 30 kg och 40 kg.

huvudlyft 2

bänkpress på formen 5 / 5 / 5+.

  1. 5x 62.5 kg
  2. 5x 72.5 kg
  3. 6x 82.5 kg

här fick jag med mig greppet/positionering av händerna på ett mycket bättre sätt än senaste passet. upplever att det jag tänkt och läst har gett uppenbara resultat för känslan jag hade under seten.

assistanslyft 2

mera bänkpress, med fat gripz.

  1. 10x 40.0 kg
  2. 10x 50.0 kg
  3. 10x 50.0 kg
  4. 10x 50.0 kg
  5. 10x 50.0 kg
  6. 10x 50.0 kg

gick ned i vikt jämfört med annars. kände genomgående vid bänkpressen att jag fick med bröstet i mycket högre utsträckning än de senaste gångerna (när jag också krigat mot min sorgligt usla fattning av stången).

när jag smällde på fat gripzen förbättrade jag (tror jag iaf) mitt grepp, och bröstmusklerna kunde gå in på riktigt. alltså, det jag inte lyckats med tidigare lyckades idag: bänka med bröstet, inte bara med triceps.

här var min SO klar med sitt, så vi drog från dårhuset.

tog med mig en riktigt bra känsla ut från gymmet. känner att min kropp återhämtat sig skapligt och att jag haft några riktigt fina lediga dagar. imorgon tillbaka till gruvan igen (fast det är en bra gruva).

fat gripz

fat gripz

Det här inlägget postades i bänk, marklyft och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till marklyft och bänkpress – typ vecka 1

  1. Ping: volymträning | lyfta på jobbet

  2. Ping: tisdag vecka 1 – marklyft | lyfta på jobbet

Kommentera

